Niedobór selenu zwiększa ryzyko rozwoju nowotworu. Co jeszcze musisz wiedzieć o tym pierwiastku?

Na stole leża produkty bogate w selen,
Fotografia: Shutterstock

Selen występuje w organizmie ludzkim tylko w śladowych ilościach, ale nadal jest pierwiastkiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania. Koniecznie sprawdź, jak się objawia niedobór i nadmiar selenu.

Selen to pierwiastek, który w organizmie pełni bardzo ważne funkcje. Jest odpowiedzialny za prawidłowe funkcjonowanie tarczycy i zapobiega przed rozwojem choroby nowotworowej. Jego niedobór objawia się wieloma niepokojącymi syndromami. Groźny jest także nadmiar, który może doprowadzić do wielu poważnych schorzeń.

Zobacz także: Mangan - jak objawia się niedobór i nadmiar tego pierwiastka w organizmie? 

Selen -  jaką rolę pełni w organizmie?

Selen zaliczany jest do grona mikroelementów, czyli pierwiastków, które w organizmie występują w bardzo małych ilościach. Jest on składnikiem około 20 enzymów. W tym między innymi peroksydazy glutaminowej – jest to czynnik antyoksydacyjny, który chroni erytrocyty(krwinki czerwone) oraz błony komórkowe przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.

Selen jest odpowiedzialny także za prawidłową pracę układu immunologicznego i funkcjonowanie tarczycy. Jego niedobór w znacznym stopni obniża sprawność fizyczną. Niektórzy badacze twierdzą, że pierwiastek ma właściwości przeciwzapalne.

Należy także wspomnieć o tym, że selen zapewnia ochronę antyoksydacyjną serca. Jest też pierwiastkiem, który zapobiega przed rozwojem choroby nowotworowej (szczególnie raka płuc, wątroby, jelita grubego).

Niedobór selenu – jak się objawia?

Objawy niedoboru selenu to między innymi nieprawidłowe działanie tarczycy, czy niewydolność serca. Deficyt tego pierwiastka występuje także u osób, które chorują na ostre zapalenie trzustki, AIDS, niewydolność nerek, reumatoidalne zapalenie stawów, choroby naczyń krwionośnych i depresję.

Niewystarczający poziom selenu wiąże się także z rozwojem chorób nowotworowych. Doprowadzenie do prawidłowego stężenia tego pierwiastka w organizmie może uchronić przed pojawieniem się nowotworu.

Dieta stosowana w Polsce w większości przypadków umożliwia pokrycie dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek. Niedobór selenu najczęściej jest diagnozowany jako efekt innych chorób i schorzeń. Mowa o zaburzeniach wchłania pokarmu z przewodu pokarmowego, czy stan po usunięciu jelita cienkiego. Na niedobór narażone są także osoby żywione pozajelitowo.

Nadmiar selenu – objawy i skutki

Zatrucie selenem nazywane  jest także selenozą. Występuje w przypadku długotrwałego spożywania tego pierwiastka  (400 µg na dobę).

Objawy nadmiaru selenu w organizmie to między innymi:

  • Czosnkowy zapach z ust,
  • Nadmierne pocenie się,
  • Zmiany koloru płytki paznokcia,
  • Łamliwość i utrata paznokci,
  • Biegunka,
  • Nudności,
  • Wymioty,
  • Nadmierne wypadanie włosów,
  • Nerwowość,
  • Niestabilność emocjonalna,
  • Depresja,
  • Zaburzenia neurologiczna.

Nadmiar selenu jest bardzo niebezpieczny dla organizmu. Zatrucie nim  może doprowadzić do obrzęku płuc, marskości wątroby, a w niektórych przypadkach nawet do przedwczesnej śmierci. Zbyt duży poziom tego pierwiastka zwiększa ryzyko rozwoju choroby nowotworowej.

Należy też wspomnieć o tym, że osoby, które regularnie suplementują selen są narażone na pojawienie się cukrzycy. Dlatego nie należy samodzielnie suplementować tego pierwiastka – lepiej skonsultować  się z lekarzem.

Dzienne zapotrzebowanie na selen

Dzienne zapotrzebowanie na selen (z uwzględnieniem wieku oraz płci):

Wiek i płeć Selen (μg)
niemowlęta  (do 1. roku życia) 15-20
dzieci (od 1. do 3. roku życia) 20
dzieci  (od 4. do 9. roku życia)  30
chłopcy i dziewczęta (od 10. do 12. roku życia)  40
chłopcy i dziewczęta ( od 13. do 18. roku życia)   55
kobiety 55
mężczyźni 55
kobiety w ciąży  60
laktacja 70

Selen w diecie

Selen organiczny (występuje naturalnie w żywności) przyswaja się najlepiej. Oczywiście można suplementować ten pierwiastek, ale przed należy skonsultować się z lekarzem i wykonać badania, które określą poziom selenu w organizmie. Stosowanie zbyt dużych dawek i spożywanie produktów z tym pierwiastkiem może doprowadzić do nadmiaru, który jest bardzo niebezpieczny.

Produkty bogate w selen to między innymi: orzechy brazylijskie, tuńczyk, łosoś. Pierwiastek znajdziemy także w jajkach, wołowinie, czy filecie z indyka. W mniejszych ilościach selen występuje także w ryżu.

Zobacz także: Potas – niedobór i nadmiar tego pierwiastka są szkodliwe dla zdrowia!

Medycyna naturalna potrafi zdziałać cuda. Koniecznie dowiedz się więcej o ziołach i roślinach leczniczych:

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem!

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów