Jakie ćwiczenia wykonywać, aby uniknąć ataku rwy kulszowej?

Sylwia Kropiewnicka 14.03.2019 AKTUALIZACJA: 14.03.2019
Jakie ćwiczenia wykonywać, aby uniknąć ataku rwy kulszowej?
Fotografia: Shutterstock

Ćwiczenia na rwę kulszową pomogą zapobiec dolegliwościom bólowym. Wzmocnią one także kondycję kręgosłupa. Jakie ćwiczenia wybrać? Podpowiadamy.

Rwa kulszowa objawia się bólem odcinka lędźwiowo – krzyżowego kręgosłupa. Spowodowana jest ona uciskiem na nerw. Ten rodzaj bólu świadczy o słabej kondycji kręgosłupa. Aby mu zapobiegać, warto wykonywać ćwiczenia na rwę kulszową, których zadaniem jest wzmocnienie kręgosłupa i mięśni. Które wybrać? Podpowiadamy.

Zobacz także: Chcesz poprawić kondycję? Trening ogólnorozwojowy jest tym, czego szukasz

Rwa kulszowa

Rwa kulszowa daje charakterystyczne objawy. Jest to przede wszystkim intensywny ból zlokalizowany w obrębie lędźwiowo-krzyżowego odcinka kręgosłupa. Może on promieniować nawet do kończyn dolnych i pośladków oraz dawać efekt bólu całego ciała.

Oprócz przenikliwego bólu, atakom rwy kulszowej towarzyszyć może także zaburzenie czucia oraz drętwienie, mrowienie i osłabienie mięśni. Dlatego tak ważne jest, aby wykonywać ćwiczenia na rwę kulszową, które wzmocnią kręgosłup i zapobiegną atakom bólu.

Aby sprawdzić, czy ból pleców jest spowodowany rwą kulszową wystarczy sprawdzić tzw. objaw Lasegue’a. Żeby to zrobić, należy położyć się na podłodze oraz unieść jedną, wyprostowaną nogę w górę. Jeśli pojawi się wtedy nagły ból, oznacza to iż ma się do czynienia z rwą kulszową.

Ćwiczenia na rwę kulszową

Aby poprawić kondycję swojego kręgosłupa, warto wykonywać zarówno ćwiczenia rozciągające, jak i wzmacniające. Należy jednak pamiętać, aby przez ich wykonaniem skonsultować się z lekarzem. Najważniejsze w treningu jest bowiem to, aby nie zrobić sobie krzywdy.

Siedzący tryb życia nie służy plecom, dobrze jest więc zadbać o nie zawczasu. Jakie ćwiczenia wykonywać? Oto kilka przykładów:

  • Odchylanie nogi

Do tego ćwiczenia potrzebna będzie piłka gimnastyczna. Aby je wykonać, należy zgiąć nogi w kolanach i oprzeć je na piłce. Prawą nogę należy wyprostować i unieść ją lekko, a następnie przenieść do boku i z powrotem w taki sposób, aby nie odrywać lędźwi od podłogi. Należy pamiętać o tym, aby stopa była cały czas skierowana do sufitu. Ćwiczenie należy powtórzyć na drugą nogę

  • Brzuszki na piłce

Przy tym ćwiczeniu należy położyć się plecami na piłce, stopy oprzeć o podłogę, a nogi zgiąć w kolanach. Aby wykonać to ćwiczenie, zacznij unosić powoli głowę i barku tak, aby jak najbardziej wychylić się do przodu i maksymalnie napiąć mięśnie brzucha. Następnie należy wrócić do pozycji wyjściowej.

  • Unoszenie nóg na piłce

Przy tym ćwiczeniu, połóż się na plecach i oprzyj wyprostowane nogi na piłce. Brzuch napnij, a biodra oderwij od podłogi tak, aby stworzyły z tułowiem linię prostą. Unoś raz jedną, raz drugą nogę przez cały czas utrzymując napięty brzuch.

  • Kołyska

Aby wykonać to ćwiczenie, należy położyć się na plecach, ręce wyciągnąć wzdłuż tułowia, a nogi wyprostować. Nogi należy ugiąć tak, aby móc objąć je od dołu. Następnie należy przyciągnąć nogi jak najmocniej do siebie w taki sposób, aby oderwać pośladki od podłoża. W takiej pozycji należy wytrwać ok. 10 sekund.

Zobacz także: Ćwiczenia oddechowe sposobem na relaks. Jak je wykonywać?

  • Koci grzbiet

Koci grzbiet wykonuje się w klęku podpartym. W takiej pozycji trzeba postarać się zaokrąglić plecy w taki sposób, jakbyśmy chcieli dotknąć nimi sufitu. Następnie należy opuścić plecy jak najbliżej podłogi.

Cały czas należy pamiętać o tym, aby głowa była skierowana w dół, kiedy kręgosłup kierujemy ku górze.

  • Rozciąganie baletnicy

Aby wykonać to ćwiczenie należy usiąść na macie i wyprostować nogi. Należy wykonać skłon i sięgnąć dłońmi do palców stóp. Biorąc głęboki oddech, postaraj się bardzo powoli pogłębić skłon. Ważne jest to, abyś nie odrywała nóg od podłogi. Cały czas powinny one być dociśnięte do podłogi.

  • Rowerek

Aby wykonać rowerek, musisz położyć się na macie i wyciągnąć ramiona wzdłuż tułowia. Następnie podnieś nogi i ugnij je pod kątem prostym. Ćwicz, naprzemiennie poruszając nogami, imitując jazdę na rowerze. Ważne jest, abyś nie odrywała pleców od maty i trzymała wyprostowane ręce.

  • Plank

Przyjmij pozycję deski, pamiętając przy tym, aby mocno napiąć całe ciało i brzuch. Ważne jest to, aby twoje ciało tworzyło prostą linię – nie unoś pośladków do góry, ani nie opuszczaj ich w dół.

Świetnie sprawdzą się także takie treningi, jak pilates czy joga, które możesz wykonywać zarówno w domu, jak i na siłowni. Pozwalają one wzmocnić mięśnie i zredukować stres.

Zobacz także: Ćwiczenia gimnastyczne, czyli relaks i wzmocnienie mięśni

Zagłosuj

Jak często ćwiczysz?

Liczba głosów:

Na boisku leży kilka piłek. W tle widać bramkę.
Rozwiąż quiz

Uważasz, że znasz się na sporcie? W takim razie sprawdź, czy zdobędziesz komplet punktów

Na boisku leży kilka piłek. W tle widać bramkę.

1. Który z tych sportowców nigdy nie wygrał medalu olimpijskiego:

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem!

Oceń artykuł
WSZYSTKO NA TEMAT:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów
Attribute Type Value
0 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dorota-Szelagowska-opowiedziala-o-swojej-diecie-14279'
1 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dorota-Szelagowska-opowiedziala-o-swojej-diecie-14279#utm_source=fb&utm_medium=2802&utm_campaign=em&utm_content=3'
2 string '/Zdrowie/Choroby/glukoza-norma-cukru-prawidlowy-poziom-cukier-w-moczu-jak-wyglada-badanie-8582'
3 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-dr-Dabrowskiej-jadlospis-dla-diety-owocowo-warzywnej-8269'
4 string '/Zdrowie/Choroby/jeczmien-na-oku-przyczyny-objawy-leczenie-domowymi-sposobami-rodzaje-9176'
5 string '/Zdrowie/Choroby/cholesterol-calkowity-cholesterl-ldl-jak-obnizyc-jakie-produkty-jesc-8372'
6 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dna-moczanowa-dieta-Z-jakich-produktow-nalezy-zrezygnowac-9624'
7 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-szyi-z-lewej-strony-i-karku-przyczyny-leczenie-profilaktyka-9942'
8 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Ocet-jablkowy-na-odchudzanie-wlasciwosci-Picie-octu-jablkowego-8813'
9 string '/Zdrowie/Choroby/Limfocyty-podwyzszone-o-czym-swiadcza-11914'
10 string '/Zdrowie/Choroby/Nadcisnienie-tetnicze-objawy-przyczyny-choroby-10204'
11 string '/Zdrowie/Choroby/Morfologia-krwi-poprawne-wyniki-badan-normy-12357'
12 string '/Zdrowie/Psychologia/Ciagle-zmeczenie-jakie-moga-byc-przyczyny-10704'
13 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-z-tylu-glowy-po-lewej-stronie-po-prawej-przyczyny-zagrozenie-9917'
14 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-Dukana-jadlospis-Co-jesc-w-kazdej-fazie-diety-bialkowej-8017'
15 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Kiedy-zrobic-test-ciazowy-najwczesniej-rano-czy-wieczorem-kalkulator-11645'
16 string '/Zdrowie/Choroby/Limfocyty-normy-w-badaniach-co-oznacza-podwyzszony-i-obnizony-poziom-11923'
17 string '/Zdrowie/Choroby/bol-piet-jakie-sa-przyczyny-choroby-schorzenia-domowe-sposoby-leczenie-9941'
18 string '/Zdrowie/Choroby/bol-brzucha-po-lewej-stronie-przyczyny-choroby-inne-objawy-leczenie-8740'
19 string '/Zdrowie/Sport/cwiczenia-na-brzuch-plaski-brzuch-boczki-uda-8480'
20 string '/Zdrowie/Choroby/trojglicerydy-obnizenie-poziomu-zrodla-w-diecie-rola-w-organizmie-8380'
21 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/domowe-sposoby-na-oparzenia-5-skutecznych-metod-8125'
22 string '/Zdrowie/Choroby/Kreatynina-normy-badanie-podwyzszony-i-niski-poziom-co-oznacza-11860'
23 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Post-Daniela-zasady-efekty-jadlospis-przepisy-przeciwwskazania-9724'
24 string '/Zdrowie/Psychologia/Depresja-objawy-psychiczne-somatyczne-a-smutek-test-na-depresje-8430'
25 string '/Zdrowie/Choroby/Nadmierna-potliwosc-pocenie-sie-w-nocy-przyczyny-choroby-leczenie-14324#utm_source=fb&utm_medium=0103&utm_campaign=em&utm_content=4'
26 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-ketogeniczna-nie-jest-dla-wszystkich-Sprawdz-czy-mozesz-ja-stosowac-9612'
27 string '/Zdrowie/Choroby/Zawroty-glowy-przyczyny-Na-jakie-choroby-moga-wskazywac-10796'