Niedobór żelaza - jak się objawia? Czy jest niebezpieczny?

Sylwia Bagińska 04.03.2019 AKTUALIZACJA: 04.03.2019
Na stole leży szklanka, w niej tabletki żelaza.
Fotografia: Shutterstock

Niedobór żelaza objawia się głównie zmęczeniem, wyczerpaniem i dusznościami. Jakie jeszcze symptomy towarzyszą temu stanowi?

Niedobór żelaza można szybko uzupełnić odpowiednią dietą. W niektórych przypadkach, przy ostrym deficycie, konieczna jest suplementacja. Najczęstsza przyczyną nieodpowiedniego poziomu żelaza jest nieprawidłowe żywienie.

Zobacz także: Miedź - tego pierwiastka nie powinno zabraknąć w organizmie. Dlaczego?

Niedobór żelaza: objawy

Najczęściej występujący objawy niedoboru żelaza to ciągłe zmęczenie, wyczerpanie, a także duszności i palpitacje serca, czyli jego nieregularne bicie.

Symptomy, które występują rzadziej przy niedoborze tego pierwiastka to także ból głowy, zmieniony zmysł smaku, a także szum w uchach. W niektórych przypadkach deficyt żelaza objawiać się może chęcią zjedzenia przedmiotu niejadalnego, np. papieru, lodu, gliny. Nazywa się to łaknienie spaczone.

Inne dolegliwości, które mogą wystąpić przy niedoborze tego pierwiastka to także ból języka oraz trudności z połykaniem.

Zbyt niski poziom żelaza może objawiać się także w zmianach w wyglądzie zewnętrznym. Mowa o bladości cery, nienaturalnie gładkim języki, a także o zajadach. W niektórych przypadkach występują także rozwarstwiające lub wgięte paznokcie.

Naukowe badania potwierdzają także, deficyt wiąże się także z występowaniem uczucia lęku oraz  złości, a także zaburzeń popędu seksualnego u kobiet.

U osób cierpiących na niedobór żelaza zazwyczaj dochodzi do wystąpienia kilku objawów dolegliwości. Ich natężenie może świadczyć o postępowaniu anemii.

Należy też wspomnieć, że długotrwały niedobór żelaza u dzieci może doprowadzić do zaburzeń rozwoju psychoruchowego.

Jakie są przyczyny niedoboru żelaza?

Jedną z przyczyn powodujących niedobór żelaza jest stosowanie diet eliminacyjnych (w tym także wegetariańskiej i wegańskiej). Ze względu na gorszą przyswajalność żelaza niehemowego, które występuje w produktach pochodzenia roślinnego, osoby niejedzące mięsa powinny przyjmować dwukrotnie większą dawkę niż osoby spożywające łatwo przyswajalne żelazo hemowe.

Niedobór tego pierwiastka może być spowodowany krwawieniem przewlekłym z dróg rodnych (endometrioza, obfite miesiączki, krwawiące mięśniaki macicy), a także przewodu pokarmowego (choroba wrzodowa żołądka oraz dwunastnicy, hemoroidy, polipy jelita grubego, rak jelita grubego). Bardzo rzadko krwawienie występuje w obrębie dróg oddechowych oraz nerek.

Nieprawidłowy poziom tego pierwiastka pływ ma także zaburzenia wchłaniania, przewlekłe biegunki, a także operacje żołądka.

Skutki niedoboru żelaza

Niewielki niedobór żelaza należy natychmiast skorygować za pomocą diety. Gdy pojawi się już anemia – czasami należy zastosować suplementacje.

Nieleczony niedobór żelaza może się pogłębiać i powodować coraz silniejsze symptomy, które jeszcze bardziej będą utrudniać codzienne funkcjonowanie. Objawy anemii obniżają komfort życia w niemal każdej sferze – mowa o aktywności fizycznej, pracy, nauce, a także życiu intymnym.

Bardzo ostry niedobór żelaza doprowadza do nieprawidłowego poziomu hemoglobiny, który jest bezpośrednim zagrożeniem życia.

Niedobór żelaza – ważna jest odpowiednia dieta

Żelazo to pierwiastek, który występuje w prawie każdym produkcie spożywczym. Jednak organizm zdrowego człowieka, może przyswoić około 10 procent, zawartego w nim minerału.

Lepiej wchłaniane jest żelazko hemowe, czyli pochodzenia zwierzęcego niż niehemowe, które znajdziemy w produktach roślinnych.

Bogatym źródłem tego pierwiastka jest szczególnie mięso. Dużo żelaza znajdziemy także w krewetkach, brokułach, grochu, fasoli.

Przyswajalność tego pierwiastka zwiększa także witamina C. Natomiast utrudnia kwas fitynowy, który występuje rabarbarze, płatkach owsianych szczawie, otrębach i płatkach owsianych.

Najgorszym wrogiem żelaza jest kawa oraz herbata. Jedna jak i druga substancja zawierają taniny. Są to związki, które hamują wchłanianie minerału z przewodu pokarmowego.

Zobacz także: Jod - jego niedobór może powodować choroby tarczycy. Źródła w żywności tego pierwiastka

Rozwiąż quiz

10 prostych pytań z medycyny. Tylko 1 na 20 osób zdobywa komplet punktów

Zęby dorosłego człowieka
Fotografia: Shutterstock

1. Ile zębów ma dorosły człowiek?

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem!

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów