Niedobór witaminy D jest bardzo groźny dla organizmu. Jak się objawia?

Sylwia Bagińska 02.11.2018
Witamina D
Fotografia: Shutterstock

Niedobór witaminy D jest poważnym stanem chorobowym. Koniecznie sprawdź, jak wyglądają objawy i jaka jest norma dziennego zapotrzebowania na witaminę D.

Niedobór witaminy D jest bardzo niebezpieczny dla naszego organizmu. Odpowiedni poziom witaminy D jest koniecznie do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Długotrwałe niskie stężenie witaminy może doprowadzić nawet do zwiększonego ryzyka rozwoju nowotworu.

Niedobór witaminy D – jak się objawia?

Objawy niedoboru witaminy D to między innymi:

  • Zaburzenia snu,
  • Utrata apetytu,
  • Zaburzenia widzenia,
  • Biegunka,
  • Ból kości,
  • Ból mięśni,
  • Drganie powiek,
  • Draganie mięśni ramion i nóg,
  • Ogólne osłabienie,
  • Ciągłe zmęczenie,
  • Zaburzenia koncentracji,
  • Bezsenność,
  • Ból głowy,
  • Nudności,
  • Bladość skóry.

Niedobór witaminy D, a mocne kości i zdrowe zęby

Prawidłowe stężenie witaminy D jest konieczne do prawidłowego wchłaniania wapnia i fosforu i zapewnienie odpowiedniego poziomu tych pierwiastków w organizmie. Przy niedoborze witaminy D dochodzi do „uwalniania” się cennego wapna z kości. W efekcie doprowadza to do osteoporoz, a w młodszym wieku do demineralizacji kości. U małych dzieci niedobór witaminy D doprowadza do krzywicy.

Niedobór witaminy D – kto jest w grupie podwyższonego ryzyka?

Na niedobór witaminy D najbardziej narażone są osoby z ciemną karnacją skóry, gdyż produkcja tej witaminy jest znacznie mniejsza. W grupie podwyższonego ryzyka są także osoby po 65. roku życia – w tym wieku synteza witaminy D w skórze jest obniżona. Niski poziom witaminy D odnotowywany jest także u osób, które spędzają bardzo mało czasu na słońcu.

Niedobór witaminy D – jakie są normy?

Europejska optymalna dawka dla dorosłej osoby to 5 µg dziennie. Polski Instytut Żywności i Żywienia zaleca normy spożywanie witaminy D:  

  • dla niemowląt - 20 µg (poziom bezpieczny 10 µg),
  • dla dzieci (od 1 do 9 roku życia) - 15 µg (poziom bezpieczny 10 µg),
  • dla młodzież i osób po 60. roku życia - 10 µg (poziom bezpieczny 5 µg).

Niedobór witaminy D – kiedy należy zgłosić się do lekarza

Do lekarza należy się zgłosić wtedy, kiedy u pacjenta pojawiły się niepożądane objawy. Gdy lekarz będzie podejrzewał niedobór witaminy D, zleci wykonanie badania. Gdy stężenie witaminy D będzie nieodpowiednie należy rozpocząć terapie, która ma na celu doprowadzeni do odpowiedniego poziomu witaminy D w organizmie. Po zakończony leczeniu należy odczekać około 2 miesiące i powtórzyć badanie.

W niektórych przypadkach, aby zapobiec kolejnemu niedoborowi witaminy D wprowadza się terapię podtrzymującą, czyli długoterminową.

Niedobór witaminy D – skutki

Długotrwały niedobór witaminy D może doprowadzić do poważnych stanów chorobowych. Są to między innymi:

  • Osłabiona praca układu odpornościowego (organizm ma skłonności do infekcji),
  • Stwardnienie rozsiane,
  • Reumatoidalne zapalenie stawów,
  • Cukrzyca typu I,
  • Zwiększone ryzyko rozwoju nowotworów złośliwych, między innymi: piersi, prostaty, nerek, jelita grubego.
  • Zwiększona częstotliwość zachorowań na choroby układu sercowo-naczyniowego, np. udar mózgu i zawał serca,
  • Cukrzyca typu II i inne choroby związane z zaburzeniami gospodarki węglowodanowo-tłuszczowej.

Niedobór witaminy D, a suplementacja

Witamina D dostarczana organizmowi jest przez słońca. 15 minutowa ekspozycja ciała na słońcu zapewni dzienne zapotrzebowanie na witaminę D. Jednak nie zawsze słońce świeci, dlatego warto sięgać po produkty spożywcze, które są cennym źródłem witaminy D. Są to między innymi:

  • Świeży węgorz,
  • Śledź w oleju,
  • Łosoś,
  • Makrela,
  • Żółtko jajka,
  • Dorsz,
  • Ser żółty.

Zobacz także: Witamina K - jej niedobór zwiększa ryzyko zachorowania na wiele nowotwór. Sprawdź w jakich produktach ją znajdziesz

Zagłosuj

Jak dostarczasz organizmowi odpowiednią dawkę witaminy D?

Liczba głosów:

Rozwiąż quiz

10 prostych pytań z medycyny. Tylko 1 na 20 osób zdobywa komplet punktów

Zęby dorosłego człowieka
Fotografia: Shutterstock

1. Ile zębów ma dorosły człowiek?

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem!

Oceń artykuł
WSZYSTKO NA TEMAT:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów
Attribute Type Value
0 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Co-sie-dzieje-z-organizmem-po-odstawieniu-alkoholu-12791'
1 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-dr-Dabrowskiej-jadlospis-dla-diety-owocowo-warzywnej-8269'
2 string '/Zdrowie/Choroby/glukoza-norma-cukru-prawidlowy-poziom-cukier-w-moczu-jak-wyglada-badanie-8582'
3 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-szyi-z-lewej-strony-i-karku-przyczyny-leczenie-profilaktyka-9942'
4 string '/Zdrowie/Choroby/jeczmien-na-oku-przyczyny-objawy-leczenie-domowymi-sposobami-rodzaje-9176'
5 string '/Zdrowie/Sport/cwiczenia-na-brzuch-plaski-brzuch-boczki-uda-8480'
6 string '/Zdrowie/Choroby/Bol-z-tylu-glowy-po-lewej-stronie-po-prawej-przyczyny-zagrozenie-9917'
7 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-Dukana-jadlospis-Co-jesc-w-kazdej-fazie-diety-bialkowej-8017'
8 string '/Zdrowie/Psychologia/Test-Becka-skala-depresji-Becka-czy-mam-depresje-rozwiaz-test-8431'
9 string '/Zdrowie/Domowe-sposoby/Kiedy-zrobic-test-ciazowy-najwczesniej-rano-czy-wieczorem-kalkulator-11645'
10 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dzieki-temu-napojowi-schudniesz-3-kg-w-tydzien-13394'
11 string '/Zdrowie/Psychologia/Depresja-objawy-psychiczne-somatyczne-a-smutek-test-na-depresje-8430'
12 string '/Zdrowie/Choroby/cholesterol-calkowity-cholesterl-ldl-jak-obnizyc-jakie-produkty-jesc-8372'
13 string '/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dna-moczanowa-dieta-Z-jakich-produktow-nalezy-zrezygnowac-9624'