Miedź - tego pierwiastka nie powinno zabraknąć w organizmie. Dlaczego?

Sylwia Bagińska 01.03.2019 AKTUALIZACJA: 19.03.2019
Na stole w misce leżą różne rodzaje orzechów.
Fotografia: Shutterstock

Miedź to pierwiastek konieczny do utrzymania mocnych kości i stawów. Odpowiada także za naszą odporność. Jego niedobór i nadmiar jest bardzo groźny dla organizmu – dowiedz się dlaczego!

Miedź to pierwiastek, który  kumuluje się głównie w nerkach, wątrobie, sercu, a także mózgu. Jego mniejsze stężenie znajdziemy też w innych organach oraz tkankach. Miedź, podobnie jak inne sole mineralne powinna być regularnie dostarczana do organizmu w odpowiednich ilościach. Zarówno jak niedobór i nadmiar tego pierwiastka, jest bardzo niebezpieczny dla naszego zdrowia. 

Zobacz także: Sód - uważaj na ten pierwiastek! Jego nadmiar w diecie jest bardzo niebezpieczny!

Rola miedzi w organizmie

Miedź jest obecna w ludzkim organizmie tylko w śladowych ilościach jednak pełni ona wiele ważnych funkcji. Jedną z nich jest tworzenie melaniny, od której zależy nasz kolor skóry, czy włosów. Ten pierwiastek jest także odpowiedzialny za wzrost i prawidłowy rozwój organizmu.

Miedź ma także wpływ na tworzenie się kolagenu, który jest odpowiedzialny za funkcjonowanie kości oraz stawów. Dodatkowo zwalcza wolne rodniki i wzmacnia pracę układu immunologicznego. Dzięki temu pierwiastkowi organizm unika częstych infekcji.

Miedź niedobór – jak się objawia?

Niedobór miedzi objawia się między innymi:

  • Nadpobudliwością,
  • Problemami z pamięcią oraz koncentracją,
  • Słabym  stanem kości,
  • Często powracającymi infekcjami.

Długotrwały deficyt tego pierwiastka doprowadza do anemii. Na niskie stężenie miedz najbardziej narażone są osoby, które borykają się z zaburzeniami wchłaniania, odchudzają się, cierpią na przewlekłe biegunki, a także zażywają suplementy diety. Mowa o między innymi: cynku, kwasie fitynowym, kadmanie i fluorze. Jeśli decydujesz się na przyjmowanie tych specyfików, koniecznie musisz rozważyć przyjmowanie także miedzi.

Nadmiar miedzi w organizmie

Przedawkowanie tego pierwiastka zdarza się stosunkowo bardzo rzadko. Objawy tego stanu to między innymi:

  • Ból żołądka,
  • Mdłości,
  • Ból mięśni,
  • Zaburzenia  pracy wątroby, a także serca,
  • Zaburzenia w funkcjonowaniu  układu oddechowego.

Nadmiar miedzi gromadzi się w mózgu, wątrobie oraz rogówce oka. Może to doprowadzić do uszkodzenia tych narządów. Przed suplementowaniem tego pierwiastka koniecznie należy skonsultować się z lekarzem, który zaleci przyjmowanie żelaza ostałych porach, tak aby nie podrażnił przewodu pokarmowego.

Miedź – zaleca dzienna dawka spożycia

Dawkowanie miedzi:

  • Niemowlęta (do 5. miesiąca życia):  0,2 mg
  • dzieci  (od 5. miesiąca życia do 3. roku życia): 0,3 mg
  • dzieci (od 4. do 6. roku życia):  0,3 mg;
  • dzieci (do 7. do 9. roku życia):  0,7 mg;
  • chłopcy i dziewczęta (od 10. do 12. roku życia):  0,7 mg
  • chłopcy i dziewczęta (od 13. do 18. roku życia): 0,9 mg
  • kobiety: 0,9 mg
  • mężczyźni: 0,9 mg
  • kobiety w ciąży:  1 mg
  • kobiety karmiące piersią:  1,3 mg

Miedź – źródła w diecie

Miedź można dostarczać organizmowi naturalnie, gdyż ten pierwiastek występuje w wielu produktach. Są to między innymi:

  • Wątróbka,
  • Owoce morza,
  • Orzechy,
  • Grzyby,
  • Kakao,
  • Gorzka czekolada,
  • Makarony (pełnoziarniste),
  • Pieczywo (pełnoziarniste),
  • Awokado,
  • Śliwki,
  • Banany,
  • Pomidory,
  • Ser żółty,
  • Nasiona słonecznika,
  • Kasza gryczana,
  • Płatki owsiane,
  • Pestki dyni,
  • Zielone warzywa.

Zobacz także: Niedobór selenu zwiększa ryzyko rozwoju nowotworu. Co jeszcze musisz wiedzieć o tym pierwiastku?

Medycyna naturalna potrafi zdziałać cuda. Koniecznie dowiedz się więcej o ziołach i roślinach leczniczych: 

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem!

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów