Mangan - jak objawia się niedobór i nadmiar tego pierwiastka w organizmie?

Sylwia Bagińska 26.02.2019 AKTUALIZACJA: 26.02.2019
NA stole leżą produkty, bogate w mangan.
Fotografia: Shutterstock

Mangan to pierwiastek, który jest konieczny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Koniecznie sprawdź, jak się objawia niedobór oraz nadmiar manganu.

Mangan pełni wiele ważnych funkcji w organizmie. Jest odpowiedzialny nie tylko za pracę naszego mózgu, ale ma wpływ także na układ nerwowy i kostny. Jego niedobór zwiastuje poważne problemy zdrowotne. Wpływ na deficyt tego pierwiastka może mieć wybór metody antykoncepcyjnej.

Zobacz także: Fosfor - jakie funkcje pełni w organizmie ten pierwiastek?

Mangan – rola w organizmie

Mangan jest jednym z wielu pierwiastków, które są niezbędne do życia. Chroni on przed pojawieniem się osteoporozy, ma wpływ na układ kostny. Jest odpowiedzialny za syntezę  erytrocytów (krwinek czerwonych). Uczestniczy także w procesie prawidłowego trawienia, a także wchłaniania białek, tłuszczów i węglowodanów.

Mangan ma wpływ na układ nerwowy, płodność, a także samopoczucie. Ten pierwiastek ma także wpływ na wygląd i stan skóry. Odpowiada także za prawidłową pracę mózgu i bierze udział w przemianie cholesterolu i produkcji tyroksyny.

Mangan – dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek

Dzienne zapotrzebowanie na mangan według wieku i płci:

  1. niemowlęta (do 6. miesiąca życia) - 0,003 mg
  2. dzieci (od 7. do pierwszego roku życia) - 0,6 mg
  3. chłopcy i dziewczęta (od 1. do 3. roku życia) - 1,2 mg
  4. chłopcy i dziewczęta (od 4. do 8. roku życia) - 1,5 mg
  5. dziewczęta (od 9. do 18. roku życia) - 1,6 mg
  6. chłopcy (od 9. do 13. roku życia) - 1,9 mg
  7. chłopcy (od 14. do 18. roku życia) - 2,2 mg
  8. kobiety - 1,8 mg
  9. mężczyźni - 2,3 mg
  10. kobiety w ciąży - 2,0 mg
  11. laktacja - 2,6 mg

Niedobór manganu – jak się  objawia?

Objawy niedoboru manganu to między innymi:

  • Pogorszenie słuchu,
  • Często pojawiające się szmery w uszach,
  • Deformacja kości,
  • Zaburzenia w koordynacji ruchowej,
  • Zahamowanie wzrostu,
  • Ból stawów,
  • Spadek libido,
  • Zmniejszenie sprawności seksualnej,
  • Niepłodność,
  • Częste zmęczenie,
  • Apatia,
  • Stany niepokoju,
  • Nieprawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego,
  • Sucha i popękana skóra,
  • Nadmierne wypadanie włosów,
  • Słabe paznokcie,
  • Rozdwojone końcówki paznokci.

Niedobór manganu jest bardzo niebezpieczny dla organizmu. Może on doprowadzić do opóźnienia rozwoju fizycznego, zmniejszenia płodności, powstania wad kości, a także to zaburzeń pracy układu nerwowego. Niektórzy lekarz twierdzą, że deficyt tego pierwiastka zwiększa ryzyko pojawienia się epilepsji (padaczki).

Należy wspomnieć, że na nieodpowiedni poziom tego pierwiastka ogromny wpływ ma przyjmowanie doustnych środków antykoncepcyjnych. Tabletki antykoncepcyjne hamują wchłaniani manganu, a to sprzyja jego niskiemu stężeniu w organizmie.

Objawy i skutki nadmiaru manganu

Nadmiar manganu objawia się między innymi:

  • Drżenie rąk i nóg,
  • Problemy z chodzeniem,
  • Zaburzeniami ze strony układu nerwowego,
  • Depresja,
  • Problemami z pamięcią i koncentracją.
  • Zaburzenia pracy tarczycy oraz wątroby.

Jak na razie nie odnotowano przypadków nadmiaru manganu spowodowanego spożywaniem dużej ilości produktów, które są bogate w ten pierwiastek. Zwiększone stężenie manganu w organizmie najczęściej spowodowanie jest przez kontakt z pyłem lub dymem, które go zawierają.  

W jakich produktach znajdziemy mangan?

Bogatym źródłem manganu są:

  • Otręby pszenne,
  • Nasiona roślin strączkowych,
  • Produkty z pełnego ziarna,
  • Awokado,
  • Groszek,
  • Czarna herbata,
  • Zielona herbata,
  • Zielone warzywa liściaste,
  • Orzechy,
  • Suszone owoce,
  • Kakao,
  • Kawa,
  • Brązowy ryż,
  • Goździki,
  • Płatki owsiane,
  • Owoce morza,
  • Buraki,
  • Nasiona i ziarna słonecznika,
  • Pestki dyni,
  • Gorzka czekolada.

 Zobacz także: Potas – niedobór i nadmiar tego pierwiastka są szkodliwe dla zdrowia! 

Medycyna naturalna potrafi zdziałać cuda. Koniecznie dowiedz się więcej o ziołach i roślinach leczniczych:

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem!

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów