Fosfor - jakie funkcje pełni w organizmie ten pierwiastek?

Sylwia Bagińska 26.02.2019 AKTUALIZACJA: 26.02.2019
na stole leżą produkty spożywcze, które są bogatym źródłem fosforu.
Fotografia: Shutterstock

Fosfor to pierwiastek, który umożliwia prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Koniecznie sprawdź, jak się objawia niedobór i nadmiar fosforu.

Fosfor pełni w organizmie wiele ważnych funkcji. Jest odpowiedzialny za mineralizacje kości i stawów, jego obecność jest także niezbędna do budowy tkanek miękkich. Niedobór i nadmiar tego pierwiastka może doprowadzić do wielu groźnych powikłań na zdrowiu.

Zobacz także: Krzem - pierwiastek potrzebny do życia. Jak objawia się niedobór?

Fosfor – rola i funkcje w organizmie

Fosfor to jeden z kilku pierwiastków, który buduje kości i zębów. Dlatego jego niedobór może doprowadzić do chorób kości, a także do wypadania zębów.

Ten pierwiastek znajdziemy także w DNA i RNA. Fosfor jest nośnikiem informacji genetycznych. Inne funkcje to także przewodzenie bodźców nerwowych i utrzymywanie w organizmie równowagę kwasowo-zasadową.

Fosfor ma jeszcze jedną bardzo ważną zdolność. Mowa o przetwarzaniu pokarmu w niezbędną dla życia energię.

Fosfor – dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek

Zalecane dzienne spożycie fosforu według Instytutu Żywności i Żywienia:

Wiek Fosfor (mg)
niemowlęta 150
dzieci od 6. miesiąca do 1. roku życia 300
chłopcy i dziewczęta od 1. do 3. roku życia 460
chłopcy i dziewczęta od 3. do 6. roku życia 500
chłopcy i dziewczęta od 6. do 9. roku życia 600
chłopcy i dziewczęta od 10. do 18. roku życia 1250
kobiety 700
mężczyźni 700
kobiety w ciąży (powyżej 19. roku życia) 1250
laktacja (powyżej 19. roku życia) 1250

Niedobór fosforu – objawy

Fosfor znajdziemy w wielu produktach spożywczych, dlatego to jego niedoboru dochodzi stosunkowo bardzo rzadko.

Objawy niedoboru fosforu w organizmie to między innymi:

  • Ból mięśni,
  • Ból kości,
  • Zaburzenia oddychania,
  • Wymioty,
  • Nudności,
  • Drgawki,
  • Zaburzenia świadomości,
  • Dezorientacja,
  • Problemy z pamięcią i koncentracją,
  • Inne zaburzenia ze strony układu nerwowego, np. porażenia.

Na niski poziom tego pierwiastka narażone są osoby niedożywione, uzależnione od alkoholu, a także z zaburzeniami wchłaniania. Do niedoboru tego pierwiastka może dojść także przy długotrwałym leczeniu nadkwaśności i przy żywieniu pozajelitowym.

Warto wspomnieć, że przyswajalność fosforu jest o wiele mniejsza z produktów zbożowych, czy też warzyw strączkowych. Aby nie dopuścić do deficytu tego pierwiastka lub po prostu zwiększyć jego poziom, należy zastosować wcześniej odpowiednią obróbkę. Mowa np. o fermentacji ciasta przed produkcją pieczywa lub namoczeniu w wodzie przed gotowaniem warzyw strączkowych.

Nadmiar fosforu – jak się objawia?

Objawy nadmiaru fosforu w organizmie to między innymi:

  • Wymioty,
  • Nudności,
  • Biegunka.

Nadmiar fosforu w organizmie może być spowodowany nie tylko jego nadmiernym spożyciem z żywności lub z suplementów, ale także może być skutkiem niewydolności nerek i uwalniania fosforu z komórek oraz kości.

Zbyt duży poziom tego pierwiastka może przyczynić się do zwapnienia tkanek miękkich oraz wzrostu porowatości kości. Należy pamiętać, że nadmiar fosforu negatywnie wpływa na wchłanianie innych składników. Mowa o: magnezie, żelazie, cynku, wapnia i miedzi.

W jakich produktach spożywczych znajdziemy fosfor?

Źródłem fosforu jest żywność. Jednak ten pierwiastek można także sumplementować. Produkty, które są bogatym źródłem fosforu to między innymi:

  • Sery żółte,
  • Orzechy,
  • Mleko,
  • Jaja,
  • Drób,
  • Baranina,
  • Wątrobowa wołowa,
  • Wątrobowa wieprzowa,
  • Wołowina,
  • Wędliny,
  • Ryby,
  • Otręby,
  • Kasza gryczana,
  • Płatki owsiane,
  • Płatki jęczmienne,
  • Mąka kukurydziana,
  • Kakao,
  • Ryż brązowy,
  • Pestki dyni,
  • Nasiona słonecznika,
  • Gorzka czekolada,
  • Chrzan,
  • Czosnek,
  • Soczewica czerwona,
  • Groch,
  • Fasola biała,
  • Soja,
  • Migdały.

 Zobacz także: Potas – niedobór i nadmiar tego pierwiastka są szkodliwe dla zdrowia!

Medycyna naturalna potrafi zdziałać cuda. Koniecznie o tym się przekonaj i sprawdź prozdrowotne właściwości ziół i roślin:

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem!

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów