Fluor - jak bardzo niebezpieczny jest ten pierwiastek?

Szczoteczka do zębów jest przemywana pod wodą.
Fotografia: Shutterstock

Fluor to pierwiastek, na temat którego powstało wiele mitów. Szkodzi czy pomaga? Koniecznie dowiedz się więcej na temat nadmiaru oraz niedoboru fluoru.

Fluor jest niezbędny, aby utrzymać zdrowe szkliwo zębów. Jego źródłem są nie tylko pasty do zębów, ale także woda pitna i niektóre produkty spożywcze. Należy jednak pamiętać, że zbyt duży poziom tego pierwiastka szkodzi i może doprowadzić do poważnych schorzeń.

Zobacz także: Sód - uważaj na ten pierwiastek! Jego nadmiar w diecie jest bardzo niebezpieczny!

Fluor – właściwości

Fluor ma wiele ważnych funkcji w organizmie. Ten pierwiastek charakteryzuje się działaniem bakteriobójczym i przeciwpróchniczym. Jego obecność sprawia, że enzymy bakteryjne znajdujące się w jamie ustnej zostają zablokowane.

Dodatkowo fluor sprawia, że szkliwo jest twardsze i bardziej odporne na wszelkie uszkodzenia. Pierwiastek ma także wpływ na nasze włosy, oraz skórę i jest jednym z budulców tkanki łącznej oraz mięśni.

Fluor – niedobór

Niedobór fluoru doprowadza do powstania wielu poważnych dolegliwości. Jedną z nich jest próchnica, czyli niszczenia szkliwa. W tym przypadku jest konieczna konsultacja z lekarzem stomatologiem. Nieleczona próchnica może doprowadzić do uszkodzenia miazgi zębowej, korzenia zęba, a także kości zębodołu.

Zbyt niski poziom fluoru wpływa także negatywnie na tkankę kostna. Może on doprowadzić do rozwoju osteoporozy.

Nadmiar fluoru – jak bardzo jest groźny?

Zbyt wysoki poziom tego pierwiastka doprowadza do tzw. fluorozy (zmiany w szkliwie). To schorzenie objawia się białymi lub brunatnymi plamami na zębach. W późniejszym etapie fluorozy może dojść do pojawienia się ubytków, a zęby mogą zacząć się zniekształcać. Ta choroba może także zaatakować kości. Dochodzi wtedy do usztywnienia kręgosłupa, zwapnienia więzadeł, zmniejszonej ruchliwości stawów, a także dolegliwości bólowych ze strony układu kostno-stawowego.

Nadmierne spożycie fluoru doprowadza także do zatrucia. Objawia się ono:

  • Biegunką,
  • Silnym bólem brzucha,
  • Wymiotami,
  • Zaburzeniami ze strony układu oddechowego,
  • Zaburzeniami czynności serca.

Zapotrzebowanie na fluor

Zapotrzebowanie na fluor z uwzględnieniem wieku oraz płci, a także masy ciała.

  • Dzieci od 1. do 3. roku życia (masa ciała około 13 kg) – 0,7 (mg/dobę).
  • Dzieci od 4. do 8. roku życia (masa ciała około 22 kg) – 1,1 (mg/dobę).
  • Dzieci od 9. do 13. roku życia (masa około 40 kg) – 2,0 (mg/dobę).
  • Dziewczęta od 14. do 18. roku życia (masa ciała około 57 kg) – 2,9 (mg/dobę).
  • Chłopcy od 14. do 18. roku życia (masa ciała około 64 kg) – 3,2 (mg/dobę).
  • Kobiety (masa ciała około 61 kg) – 3,1 (mg/dobę).
  • Mężczyźni (masa ciała około 76 kg) -3,8 (mg/dobę).

Źródła fluoru

Fluor nie występuje w stanie wolnym w naturze – wpływ na to ma jego wysoka aktywność fizyczna. Jednak tworzy on liczne związki, które są naturalnym składnikiem między innymi: gleb, niektórych zbiorników wodnych itp.

Fluor w diecie

Produkty bogate w ten pierwiastek to między innymi:

  • Woda,
  • Herbata,
  • Warzywa liściaste,
  • Produkty zbożowe,
  • Ryby,
  • Orzechy,
  • Ziemniaki.

Zobacz także: Mangan - jak objawia się niedobór i nadmiar tego pierwiastka w organizmie?

Rozwiąż quiz

10 prostych pytań z medycyny. Tylko 1 na 20 osób zdobywa komplet punktów

Zęby dorosłego człowieka
Fotografia: Shutterstock

1. Ile zębów ma dorosły człowiek?

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem!

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów