Odpowiedni poziom elektrolitów jest konieczny do prawidłowego funkcjonowania organizmu

Młoda kobieta pije elektrolity w trakcie biegania.
Fotografia: Shutterstock

Elektrolity pełnią wiele ważnych funkcji w organizmie. Ich niedobór może doprowadzić do poważnych dolegliwości. Koniecznie sprawdź, jakie są objawy deficytu elektrolitów i jak go uzupełnić.

Niedobór elektrolitów może powodować nawet zaburzenia rytmu serca, omdlenia, drgawki. Ludzkie ciało, jeśli chce funkcjonować prawidłowo i być zdrowe musi ciągle utrzymywać odpowiedni poziom jonów soli, a konkretnie wapnia, sodu, potasu oraz magnezu.

Zobacz także: Fluor - jak bardzo niebezpieczny jest ten pierwiastek?

Elektrolity – co to jest i jaką rolę pełnią w organizmie?

Elektrolity to jony soli (sód, potas, magnez oraz wapń), które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Są dostarczane przez płyny, a także pożywienie. To od nich zależy gospodarka wodna organizmu. Elektrolity mogą  być naładowane dodatnio lub ujemnie i dzięki temu przyciągają cząsteczki wody, żeby następnie rozprowadzać je po całym organizmie.

Inne funkcje elektrolitów to także przewodzenie impulsów nerwowych. Umożliwia to prawidłowe funkcjonowanie mózgu, a także układu nerwowego. Obecność elektrolitów jest także niezbędna do prawidłowej pracy serca o mięśni.

Elektrolity – niedobór

Niedobór elektrolitów objawia się:

Przy długotrwałym deficycie elektrolitów dochodzi także do pojawienia się drgawek, omdleń, zaburzenia pracy serca. W bardzo poważnych przypadkach skutkiem niedoboru jest łamliwość kości paraliż.

Bardzo niebezpieczny jest także niedobór elektrolitów u dzieci – bardzo szybko doprowadza do odwodnienia organizmu.

Jakie są przyczyny zbyt niskiego poziomu elektrolitów?

Niedobór elektrolitów może być spowodowany rygorystyczną dietą, piciem zbyt małej ilości płynów, często powracającymi wymiotami i biegunką. Za niski poziom elektrolitów odpowiedzialny jest także zbyt intensywny wysiłek fizyczny w trakcie upału, choroby, którym towarzyszy biegunka, a także stosowanie niektórych leków (głównie moczopędnych i przeczyszczających).

Elektrolity w żywności

Potas znajdziemy w między innymi: ziemniakach, pomidorach, awokado, kiwi, figach. Sód to składnik soli, a wapń dostarczamy razem z mlekiem i innymi przetworami mlecznymi. Magnez znajdziemy w płatkach owsianych, kaszach, orzechach i czekoladzie.

Prawidłowe stężenie elektrolitów

Gdy występują u ciebie niepokojące objawy, np. ciągle czujesz się zmęczony, koniecznie skonsultuj się z lekarzem i przeprowadź podstawowe badania.

Prawidłowe stężenie elektrolitów w organizmie

  • Magnez: 24 mg/l, 1 mmol/l.
  • Potas: 156 mg/l, 4 mmol/l.
  • Sód: 3250 mg/l, 142 mmol/l.
  • Wapń: 100 mg/l, 2,5 mmol/l.

Elektrolity – jak nie dopuścić do ich utraty?

Aby nie dopuścić do utraty elektrolitów w organizmie koniecznie musisz pamiętać o tych kilku zasadach:

  1. Nie zmieniaj nagle i drastycznie swojej codziennej diety.
  2. Pamiętaj o piciu około 2 litrów wody dziennie. Gdy jesteś przeziębiony, masz gorączkę lub biegunkę pamiętaj o dostarczaniu organizmowi więcej płynów niż zwykle (mowa o około 3 litrach wody dziennie).
  3. Ogranicz wysiłek fizyczny, a także treningi sportowe w trakcie upałów.

Elektrolity – domowe sposoby na ich uzupełnienie

Elektrolity można uzupełnić przez picie dużej ilości wody wysokozmineralizowanej. Pomocny jest także sok pomidorowy. Przy niedoborach warto też sięgać po żywność bogatą w sód, magnez, potas i wapń.

Aby nie doprowadzić do deficytu można sięgnąć także po minerały w tabletkach lub picie napojów izotonicznych, czyli elektrolitów do picia.

Zobacz także: Mangan - jak objawia się niedobór i nadmiar tego pierwiastka w organizmie?

Rozwiąż quiz

10 prostych pytań z medycyny. Tylko 1 na 20 osób zdobywa komplet punktów

Zęby dorosłego człowieka
Fotografia: Shutterstock

1. Ile zębów ma dorosły człowiek?

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem!

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów