Na antenie:

Elektryczna podróż – 24 godzinne zmaganie z czasem i zasięgiem

Materiały partnerskie
18.10.2021 09:46
Fotografia: Materiały prasowe
Elektryczna podróż – 24 godzinne zmaganie z czasem i zasięgiem

Dziennikarka Chili Zet, miłośniczka teatru i motoryzacji, prowadząca m.in. program Bryki Dagmary oraz Norbert Cała twórca podcastu Techlove.pl, fan technologii i elektromobilności, jako pierwsi w Polsce przetestują flagowy, elektryczny model Mercedesa.

Ruszamy elektrykiem przekroczyć granice zasięgu.

EQS 580 4MATIC to napędzana elektrycznie limuzyna o mocy ponad 500 KM, przyspieszeniu od 0 do 100 km/h w 4,3 s oraz zasięgu 770 km wg WLTP. Spektakularne zasięgi wymagają nietuzinkowych wyzwań. Mamy dla was efektowny i ekstremalny test możliwości ludzkich i nowych technologii.

053A8679

Tego jeszcze nie było. Dotąd nikt nie podjął się wyzwania skonfrontowania jednego z elektryków o największym zasięgu na rynku z rzeczywistością. Podejmujemy to wyzwanie.

Przed załogą testową próba przejechania jak największej liczby kilometrów samochodem elektrycznym w ciągu 24 godzin. Utrudniliśmy i skomplikowaliśmy zadanie do granic możliwości. Nie będziemy jeździć po bezpiecznym, zamkniętym torze pod nadzorem instruktorów jazdy - ruszamy do naszych zachodnich sąsiadów, na drogi publiczne liczone w odległościach punktów ładowania.

Naszym celem jest Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie oddalone od centrum Warszawy o 1121 kilometrów. Smaczku wyprawie dodaje fakt, że podróż odbędzie się tam i z powrotem, mamy na to dobę.

Plan jest ambitny i trudny do zrealizowania, tym bardziej pociągający.

- W podróży czyha na nas wiele przeszkód przewidywalny i nieprzewidywalnych. O ile możemy sprawdzić zajętość ładowarki, o tyle np. nie da się przewidzieć korków i stłuczek- mówi Norbert.

- Priorytetem jest dla nas pokonanie jak największej liczby kilometrów i dojechanie do mety dokładnie dobę po rozpoczęciu wyzwania. Będziemy się zmieniać za kierownicą – to kolejne utrudnienie, bo każde z nas inaczej prowadzi samochód, a ekodriving to podstawa sukcesu – wylicza Dagmara

Sprzymierzeńcem w walce z czasem i ludzkimi możliwościami może być testowany model EQS z zasięgiem i prędkością ładowania DC z mocą do 200 kW, która pozwala na naładowanie baterii do 80% w 30 minut. 

053A8684

Atutem Mercedesa EQS jest niskie zużycie prądu, ponieważ jest najbardziej aerodynamicznym seryjnym autem świata, co w szczególności korzystnie przekłada się właśnie na dostępny zasięg. Rekordowo niski współczynnik oporu powietrza wynosi 0,20. EQS cechuje się także bardzo dobrymi wartościami rekuperacji czyli odzyskiwania energii w czasie jazdy : maksymalne opóźnienie w trybie D Auto wynosi 5 m/s2, z czego do 3 m/s2 uzyskuje się poprzez rekuperację, a 2 m/s2 – dzięki hamulcom kół. Pozwala to na wytracanie prędkości aż do zatrzymania bez używania pedału hamulca. Wysoka moc rekuperacji (do 290 kW) i jej strategia również niezwykle korzystnie wpływają na zasięg.

053A8649

Samochód ma standardowo montowane zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC, które starannie tłumi nierówności. Miechy zawieszenia pneumatycznego łączą się tu z adaptacyjnymi amortyzatorami ADS+, których charakterystyka może być w pełni automatycznie regulowana dla każdego koła – zarówno w fazie kompresji, jak i odbicia.

System czujników na bazie rozbudowanych algorytmów dostosowuje charakterystykę amortyzatorów do jakości drogi, tak aby np. wstrząsy pochodzące od nierówności, na które „trafia” tylko jedno koło, nie były przenoszone na całą oś oraz do kabiny.

Zawieszenie może bezpośrednio wpłynąć na to ile kilometrów uda się przejechać, aby zmniejszyć opór powietrza (a tym samym zwiększyć zasięg), prześwit samochodu jest automatycznie zmniejszany po osiągnięciu prędkości ok. 120 km/h. 

Ekipę testową wspierać będzie ekipa filmowa. Startujemy o północy z 20 na 21 października z Placu Trzech Krzyży. Dobę później zaparkujemy elektryka w tym samym miejscu.

Trzymajcie kciuki za cały skład i śledźcie nasze poczynania na antenie Chillizet oraz w mediach społecznościowych stacji.