Przewodnik jak nie oszaleć na wyprzedażach i znaleźć prawdziwe perełki

Martyna Kraus 13.07.2016
Gwiazdy na zakupach
Fotografia: East News

Wiele wyprzedaży jest tworzonych sztucznie, a ceny na metkach nie zawsze niższe od tych przed przeceną. Dlatego trzeba uważać i mieć oczy szeroko otwarte. 

Sklepy w historii ludzkości to dość nowa rzecz. Nasi przodkowie nie musieli niczego wybierać, bo nic nie było. Teraz wystarczy jechać się do centrum handlowego, aby w zasięgu ręki mieć nieograniczoną liczbę produktów. Ich nadwyżka sprawiła, że producenci zaczęli inwestować w reklamy, promocje i obniżki cen. Jednak bardzo często nie zdajemy sobie sprawy, że jesteśmy jedynie małym elementem strategi marketingowej tworzonej przez wykwalifikowanych specjalistów, a po przekroczeniu progu sklepu czeka na nas wiele pułapek, których nawet nie dostrzegamy.

Gdybyśmy do zakupów podchodzili racjonalnie, bylibyśmy trudnymi i mało wartościowymi klientami. Okazuje się, że wystarczy kilka prostych zasad, które uchronią nas przed popełnianiem podstawowych błędów w czasie zakupów na wyprzedażach.

Pozorne obniżki, a przemyślane zakupy 

Jeżeli coś ma cenę niższą o 70% to nie oznacza od razu, że jest warte kupienia. Niestety na przecenach łatwo stracić głowę, dlatego w czasie sezonowych obniżek cen wychodzimy ze sklepów z siatkami wypchanymi ubraniami, które często nie pasują do naszego stylu. Ubrania są za małe, za duże albo mają mało twarzowy kolor, a kupiłyśmy je, bo kosztowały grosze. Jednak dodając do siebie te wszystkie drobne sumy uzyskujemy konkretną kwotę, za którą można kupić dobrej jakości produkt.

Kim Kardashian i Kanye West Shopping
Fotografia: East News

Całemu zamieszaniu winny jest mózg, który ulega emocjom. Okazuje się, że w dużych sklepach zachowujemy się jak w czasach jaskiniowych i ok. 95% decyzji podejmujemy podświadomie. Przez to nie do końca jesteśmy w stanie wyjaśnić dlaczego kupiliśmy daną rzecz. W sklepach rządzi nami chaos, a ponad 50% zakupów jest nieplanowane.

Najbardziej racjonalnie kupujemy na początku, a dokładniej w ciągu pierwszych 24 minut. Potem kontrolę przejmują emocje i nie ma możliwości, aby porównać cenę do jakości i przydatności. Po 40 minutach od wejścia do sklepu mózg jest tak znużony, że racjonalne myślenie jest całkowicie wyłączone. Wtedy najłatwiej wpaść w pułapkę reklamy i promocji.

Dodatkowo badania wykazały, że klienta silniej przywiązują nieprzewidziane i nieregularne promocje. Podwójna przecena lepiej wabi niż pojedyncza - przecena o 20% i później o 25% lepiej zadziała niż jedna obniżka o 40%. W tej sytuacji mózg ulega iluzji, że towar podwójnie przeceniony jest o wiele tańszy. Jednak by zadziałał wabik przeceny, bo musi ona wynosić minimum 20%.

Lista potrzebnych rzeczy

Zanim wybierzesz się na zakupy, przejrzyj zawartość szafy i ustal jakich rzeczy potrzebujesz. Może się okazać, że masz 5 par dżinsów, a brakuje w niej dobrze skrojonych spodni w kant. Sprawdź, czy wszystko co masz obecnie w swojej garderobie nadaje się do noszenia i nie wymaga wymiany.

Przygotowanie się do zakupów to najlepsza metoda na ograniczenie niepotrzebnych wydatków. Gdy już będziesz w sklepie, trzymaj się wcześniej ustalonego planu. Nie daj się złapać w pułapkę: druga rzecz za pół ceny czy kupon na 50 zł przy zakupach za 350 zł. Nic nie ma za darmo. A nawet za najbardziej atrakcyjną promocją kryje się jeden cel: sprzedać jak najwięcej. Specjaliści od marketingu doskonale wiedzą, że kupujemy pod wpływem emocji, a dopiero później zaczynamy się zastanawiać czy zrobiliśmy dobrze. Za każdym razem należy odpowiedzieć sobie na pytanie: czy naprawdę potrzebuje tej rzeczy. 

Warto wcześniej ustalić budżet  

Przeceny opierają się na 3 mechanizmach: regule niedostępności, interpretowania okazji jako nagrody i społecznym dowodzie słuszności. Dzięki pierwszemu jesteśmy w stanie coś kupić tylko dlatego, że towaru jest mało. Na zakupu kolejnych spodni decydujemy się dlatego, że jutro może ich już nie być. Drugi mechanizm odwołuje się do kulturowo uwarunkowanej skłonności do korzystania z okazji. Kupienie swetra na wyprzedaży jest większą przyjemnością niż kupienie go w normalnej cenie. W ten sposób mamy 2 nagrody - sweter i poczucie, że udało się nam zaoszczędzić. Ostatni mechanizm powoduje, że wybieramy się na sezonowe obniżki cen. Skoro wszyscy mówią, że promocje są korzystne, to trzeba z nich korzystać. W ten sposób zachowujemy się zgodnie ze społecznymi trendami.

Kobiety na zakupach: Balmain dla H&M
Fotografia: East News

Wychodząc naprzeciw wszystkim czekającym na nas pułapkom, warto z góry ustalić budżet (i ściśle się go trzymać), jaki możemy przeznaczyć na zakupy w czasie wyprzedaży.Najlepiej wziąć ze sobą gotówkę, a kartę płatniczą i (lub) kredytową zostawić w domu.

Własny styl i braki w garderobie

Na wyprzedażach bardzo często poczucie dobrego smaku zanika i kupujemy rzeczy, na które normalnie nigdy byśmy się nie zdecydowali. Wzorzysta marynarka w intensywnym kolorze, nie będzie dobrym wyborem, gdy zazwyczaj stawimy na czerń i szarość. Dlatego należy kupować rozsądnie. Wybierać rzeczy, które pasują do preferowanego na co dzień stylu lub uzupełniają braki w garderobie. To również dobra okazja, aby kupić ponadczasowe klasyki w niższych cenach. W czasie promocji lepiej zaglądać do sklepów z wyższej półki i kupić jedną rzecz, która będzie służyła nam przez lata, niż 6 bluzek, które po kilku praniach będą do wyrzucenia. Rozmieniając się na drobne, można wydać znacznie więcej na rzeczy, które w konsekwencji i tak będą leżały na dnie szafy. 

W czasie zakupów trzeba mieć oczy szeroko otwarte. Odnalezienie w stercie ubrań wymarzonej białej koszuli nie powinno uśpić czujności. Należy zwrócić uwagę, czy nie ma drobnych defektów. Zdarzają się ubrania, które mają przetarcia materiału, drobne dziurki, pęknięcia na szwach lub zostały ubrudzone w czasie mierzenia.

Okazje można znaleźć w Internecie

Wiele osób nadal preferuje tradycyjne zakupy. Najpopularniejsze są zakupy w centrum handlowym, gdzie wszystkiego można dotknąć i przymierzyć. Wtedy zapominamy, że większość popularnych marek ma także swoje sklepy internetowe, a zdarza się, że w sieci ceny są niższe niż w placówkach stacjonarnych.

Nawet jeżeli wybrany sweterek ma taką samą cenę, to zamawiając go w sklepie internetowym mamy gwarancję, że nie będzie posiadał defektów, które mogły powstać w czasie wielokrotnego przymierzania.

Zwroty i wymiany – zachowajmy paragon

Nigdy nie odchodź bez niego od kasy. To dowód zakupu, który w razie konieczności będzie podstawą dochodzenia swoich praw. Zachowanie paragonu jest szczególnie ważne w przypadku reklamacji. Bez paragonu nie jest to możliwe.

Jeżeli kupiony na wyprzedaży towar nie ma wad, a jedynie przestał się podobać, to zgodnie z prawem jedynie od dobrej woli sprzedawcy zależy czy przyjmie zwrot. Na szczęście coraz więcej marek idzie na rękę klientom i pozwala dokonywać zwrotu lub wymiany pełnowartościowego produktu. Taką praktykę stosują zazwyczaj marki, którym zależy na przywiązaniu konsumenta. Dlatego zanim odejdziemy od kasy należy zapytać czy taka możliwość jest akurat w tym sklepie.

Weronika Ksiazkiewicz na zakupach
Fotografia: ONS

Gdy produkt kupiony na wyprzedaży ma wady, możemy go reklamować. Prawo Unii Europejskiej jest po stronie konsumentów, więc reklamację możemy złożyć w ciągu 2 lat od daty zakupu, jednak nie później niż w ciągu 2 miesięcy od daty wykrycia wady. Jeżeli przekroczymy ten termin, to stracimy przysługujące nam prawa. Inaczej sprawa wygląda, gdy cena została obniżona ze względu na wady produktu, o których wiedzieliśmy wcześniej. Nie możemy dokonać reklamacji ze względu na wadę, która była w chwili zakupu. 

Składając reklamację, w pierwszej kolejności powinniśmy domagać się naprawy lub wymiany towaru na nowy. Zwrotu pieniędzy możemy oczekiwać, gdy nie ma możliwości eliminacji usterki lub gdy takie działanie jest bardzo kosztowne.

Nie daj się oszukać. Pośpiech i duży ruch w sklepach sprawia, że dość często cena na metce jest zaniżona. Dopiero przy kasie okazuje się, że za dany produkt musimy zapłacić znacznie więcej. Należy pamiętać, że ceną obowiązującą jest cena podana na półce lub metce. W związku z tym kasjer powinien sprzedać nam produkt za taką kwotę.

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów
Attribute Type Value
0 string '/Uroda-i-Moda/Pielegnacja/Co-to-jest-mikrodermabrazja-Cena-i-wskazania-do-zabiegu-8038'
1 string '/Uroda-i-Moda/Paznokcie/Paznokcie-tytanowe-wlasciwosci-cena-jak-je-zrobic-7911'
2 string '/Uroda-i-Moda/Paznokcie/Trendy-paznokcie-wiosna-lato-2019-14397'
3 string '/Uroda-i-Moda/Fryzury/Jak-pozbyc-sie-lupiezu-przyczyny-domowe-sposoby-9134'
4 string '/Uroda-i-Moda/Pielegnacja/Lifting-rzes-na-czym-polega-efekty-cena-9540'
5 string '/Uroda-i-Moda/Pielegnacja/Kolagen-do-picia-opinie-skutki-uboczne-zastosowanie-7814'
6 string '/Uroda-i-Moda/Pielegnacja/https-www.chillizet.pl-Uroda-i-Moda-Pielegnacja-Chcesz-miec-piekna-i-zdrowa-skore-Zaprzyjaznij-sie-z-bakteriami!-14399-14399'
7 string '/Uroda-i-Moda/Pielegnacja/Krople-Juvit-C-jako-serum-do-twarzy-Kosztuja-kilka-zlotych-7923'
8 string '/Uroda-i-Moda/Fryzury/Olej-kokosowy-na-wlosy-Jak-stosowac-Jakie-sa-efekty-7518'
9 string '/Uroda-i-Moda/Pielegnacja/Laminowanie-rzes-na-czym-polega-efekty-cena-9532'
10 string '/Uroda-i-Moda/Pielegnacja/Powiekszanie-ust-8394'
11 string '/Uroda-i-Moda/Pielegnacja/Mezoterapia-8591'
12 string '/Uroda-i-Moda/Pielegnacja/Co-wypryski-na-ciele-mowia-o-kondycji-Twojego-zdrowia-10365'
13 string '/Uroda-i-Moda/Pielegnacja/Masc-nagietkowa-9965'
14 string '/Uroda-i-Moda/Fryzury/Jak-przyspieszyc-porost-wlosow-Skuteczne-sposoby-8396'
15 string '/Uroda-i-Moda/Fryzury/Lupiez-suchy-przyczyny-objawy-jak-sie-pozbyc-domowe-sposoby-9169'