Pomelo - słodki kuzyn grejpfruta. Sprawdź, dlaczego warto włączyć ten owoc do swojej diety

Marianna Bereza 09.10.2019 AKTUALIZACJA: 09.10.2019
pomelo
Fotografia: Shutterstock

Pomelo to król wśród cytrusów. Zawiera więcej witaminy C niż pomarańcza, grejpfrut i cytryna. To niejedyne cudowne właściwości tego owocu. Będzie on także doskonałym wyborem dla osób, które się odchudzają.

Pomelo, inaczej pomarańcza olbrzymia to zdecydowanie numer jeden wśród cytrusów. Daleki kuzyn grejpfruta, który zaskakuje swoją słodyczą, ma wiele cudownych właściwości. Jest bogatym źródłem witamin, wzmacnia odporność i ma niewiele kalorii. Co jeszcze warto wiedzieć o pomelo?

Zobacz także: Kaki - egzotyczny owoc pełen prozdrowotnych właściwości. Jak go jeść?

Pomelo - wygląd i smak

Pomarańcza olbrzymia to jeden z największych cytrusów. Drzewo owocowe może osiągnąć wysokość nawet 15 metrów, choć zwykle waha się od 5 do 10. Liście pomelo mają nawet 20 cm i są wiecznie zielone i błyszczące. Kilka razy do roku pojawiają się też pachnące kwiaty.

Kolory pomelo różnią się między sobą - owoc może być zielony, żółty lub różowy. W smaku pomelo bardzo przypomina grejpfruta, ale jest od niego słodsze.

Pomelo - sezon

Co roku na polski rynek trafia coraz więcej owoców pomelo. Są dostarczane do nas z Azji, głównie z Chin, chociaż kuzyna grejpfruta uprawia się także w Malezji, Indiach i Indonezji. Sezon na ten pyszny owoc w Polsce zaczyna się jesienią i trwa do wczesnej wiosny, zwykle do kwietnia.

Pamiętajmy, by wybierając pomelo kierować się jego wagą. To cięższe jest świeższe. Długie przechowywanie powoduje wysychanie owocu i spadek wagi. Najlepiej nie zjadać pomelo od razu, ale położyć w zacienionym miejscu, by zyskało aromat.

Zobacz także: Syrop z cebuli - idealny lek na kaszel. Jak go zrobić?

Pomelo - właściwości 

Pomelo warto jeść nie tylko ze względu na walory smakowe, ale także właściwości. Owoc ten wyróżnia się na tle innych bogactwem witamin. Zawiera więcej witaminy C niż cytryna, pomarańcza czy grejpfrut, dzięki czemu wspaniale wzmacnia układ odpornościowy, zwalczając infekcje i chroni organizm przed działaniem wolnych rodników, zwalniając procesy starzenia się skóry.

Ponadto pomelo jest bogactwem witamin z grupy B (witamina B1, witamina B2), beta-karotenu oraz wapnia i potasu. Tego ostatniego pomelo zawiera prawie tyle, ile pomidory. W rezultacie reguluje ciśnienie krwi i pracę serca. Owoce pomelo powinny zatem wybierać osoby mające problemy z nadciśnieniem i chorobami układu krążenia.

Składnikiem pomelo są także bioflawonoidy, czyli przeciwutleniacze hamujące rozwój komórek nowotworowych.

Owoc wspomaga pracę mięśni, wzmacnia kości, a dzięki dużej zawartości błonnika reguluje trawienie, łagodzi refluks i zgagę oraz eliminuje problemy z zaparciami.

Łagodzi również objawy kaca.

Pomelo - kcal i dieta

Jeśli uważasz na to, co jesz, pomelo to dobry wybór! 100 g tego owocu zawiera jedynie 38 kalorii, a znakomicie zaspokaja głód na coś słodkiego. Dodatkowo pomarańcza olbrzymia jest doskonałym źródłem błonnika, który przyspiesza metabolizm oraz enzymu powodującego szybsze spalanie tkanki tłuszczowej. Dlatego osoby pozostające na diecie mogą bez obaw włączyć ten owoc do swojego jadłospisu. Już mały kawałek pomelo wystarczy, by pojawiło się uczucie sytości.

Pomelo - jak jeść

Zanim zjemy pomelo, dokładnie umyjmy jego skórkę, która bywa obficie spryskana chemikaliami. Obierzmy owoc i przekrójmy go na pół. Możemy miąższ wyjadać łyżeczką lub pokroić owoc na cząstki lub plasterki, podobnie jak pomarańczę.

Pomarańcza olbrzymia to doskonały dodatek do sałatek owocowych. Można z niej przygotować także dżemy i marmolady, a kandyzowana skórka tego owocu nada się do przyozdabiania ciast.

Zobacz także: Uwielbiasz sałatkę nicejską? Podpowiadamy, jak ją zrobić

5 produktów, które mają działanie antynowotworowe

Oceń artykuł
WSZYSTKO NA TEMAT:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów