Orzechy nerkowca są najmniej kaloryczne spośród wszystkich orzechów. Dlaczego warto je jeść?

Marianna Bereza 07.11.2019 AKTUALIZACJA: 13.11.2019
Orzechy nerkowca
Fotografia: Shutterstock

Orzechy nerkowca regulują poziom cholesterolu, pomagają walczyć ze stresem i wspomagają pamięć. Ponadto zawierają najmniej kalorii ze wszystkich odmian orzechów i mogą być spożywane przez kobiety w ciąży. Dlaczego jeszcze warto po nie sięgnąć?

Orzechy nerkowca (inaczej orzechy cashew) do niedawna były niedoceniane w naszym kraju. Na szczęście, coraz więcej osób uzupełnia o nie swoją dietę. Naprawdę warto, bowiem ta odmiana orzechów ma bardzo dużo wartości odżywczych i jest nieoceniona dla osób, które dbają o sylwetkę. Mało tego - nerkowce uważa się za jedne z najzdrowszych orzechów na świecie!

Zobacz także: Orzechy włoskie są najzdrowsze ze wszystkich odmian. 8 powodów, dla których warto po nie sięgnąć

Orzechy nerkowca mają słodkawy i delikatny smak i miękką strukturę, a kształtem przypominają nerkę. Ta odmiana orzechów pochodzi z drzewa zwanego nanerczem zachodnim, które rośnie w Brazylii. Orzechy nerkowca nie dość, że wspaniale uzupełnią smak dań, to jeszcze są bogatym źródłem witamin i minerałów.

Orzechy nerkowca - właściwości

Orzechy nerkowca to przede wszystkim źródło kwasów tłuszczowych - jedno- i wielonienasyconych. Są także bogate w białko i przeciwutleniacze. W nerkowcach znajdziemy wiele witamin i składników mineralnych - przede wszystkim: magnez, fosfor, cynk, mangan, miedź, witaminę B1, witaminę B6, kwas foliowy, witaminę K, witaminę E. Zawierają również potas i wapń.

Dlaczego warto jeść orzechy nerkowca?

  • chronią przed cukrzycą typu II, ponieważ stymulują proces wchłaniania glukozy
  • obniżają ciśnienie tętnicze dzięki zawartości potasu
  • regulują poziom cholesterolu i zapobiegają chorobom serca
  • ze względu na bogactwo witamin z grupy B koją nerwy, pomagają walczyć ze stresem i regulują sen
  • magnez w nich zawarty obniża ryzyko zawału serca czy miażdżycy
  • wspomagają pamięć i koncentrację
  • zawierają przeciwutleniacze, które hamują działanie wolnych rodników

Orzechy nerkowca - ile kalorii mają?

Orzechy nerkowca podobnie jak orzechy włoskie nie są najmniej kaloryczną przekąską. Zawierają jednak najmniej kalorii spośród wszystkich orzechów - w 100 gramach - 553 kcal. Dla porównania migdały dostarczają 579 kcal, orzechy włoskie 645 kcal, pistacje - 589, a orzechy makadamia - 718.

Już garść nerkowców dziennie pomoże nam pozbyć się zbędnych kilogramów. Zdaniem ekspertów, których wyniki badań zostały opublikowane z czasopiśmie "American Journal od Clinical Nutrition", orzechy nerkowca pomogą pozbyć się uczucia głodu i zlikwidować warstwę tłuszczu w okolicach brzucha.

Nerkowce są składnikiem diety dr Ornisha, który opracował wysokowęglowodanowe menu oparte na produktach roślinnych. Według niego dzięki takiemu żywieniu można stracić nawet 5 kg w miesiąc.

Zobacz także: Nie masz pomysłu na jesienny deser? Koniecznie skorzystaj z naszego przepisu na ciasto z dyni

Orzechy nerkowca - w ciąży

Nie ma żadnych przeciwwskazań do spożywania orzechów nerkowca w ciąży. Warto jednak unikać jedzenia nerkowców na noc, ponieważ ze względu na tłuszcze, które zawierają, ciężko będzie je strawić.

Orzechy nerkowca - cena

Za 500 g całych, łuskanych orzechów nerkowca zapłacimy ok. 20 zł. Tę odmianę orzechów znajdziemy także razem z innymi mieszankami orzechów i suszonych owoców, w postaci bakalii.

Orzechy nerkowca - przepisy

Orzechy nerkowca są wykorzystywane zarówno w słodkich daniach, jak i wytrawnych. Nerkowce są szczególnie lubiane przez szefów kuchni w Azji i stanowią składnik wielu tajskich, wietnamskich czy indyjskich potraw. Można je znaleźć w indyjskim sosie curry, ale również we włoskim pesto. Dobrze komponują się z innymi bakaliami, razem stanowiąc smaczną i pożywną przekąskę. Sprawdzą się także jako dodatek do owsianki, muesli czy jogurtu.

Przykładowy przepis z udziałem orzechów nerkowca:

Makaron z pesto z bazylii, czosnku, parmezanu i orzechów nerkowca

Składniki:

  • 250 dag ulubionego makaronu
  • tarty parmezan

Pesto:

  • 3 ząbki czosnku
  • dwie garście świeżej bazylii
  • 10 orzechów nerkowca
  • 2 łyżeczki oliwy z oliwek
  • sok z cytryny
  • sól
  • pieprz

Makaron ugotować al dente w osolonej wodzie, odcedzić i odłożyć na talerz.
Wszystkie składniki do przygotowania pesto umieścić w blenderze i zmiksować na gładką masę. Połączyć składniki i posypać startym parmezanem. Smacznego!

Zobacz także: Makaron z dynią? Czemu nie! Sprawdź przepis na to pyszne danie!

Lubisz gotować? Koniecznie weź udział w naszym quizie. Powodzenia!

Rozwiąż quiz

Pytamy o dania z ziemniaków. Prawdziwi ziemniakożercy powinni zdobyć komplet punktów

Dania z ziemniaków
Fotografia: Shutterstock

1. Czy na poniższym zdjęciu widzimy frytki z batatów?

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów