9 powodów, by jeść codziennie siemię lniane. Właściwości, cena, jak przygotować siemię lniane do picia

Artukuł sponsorowany 25.08.2017
Siemię lniane, właściwości
Fotografia: Fotolia.com

Nasiona lnu to produkt wykorzystywany od dawnych lat przez nasze babcie jako składnik o nieocenionych właściwościach. Dlaczego warto jeść siemię lniane?

Siemię lniane to małe nasiona lnu zazwyczaj o brązowej lub złotej barwie. Zaliczane jest do tzw. superfoods, czyli zdrowych produktów o niezwykłych właściwościach. Siemię lniane ma wiele właściwości zarówno odżywczych, zdrowotnych, jak i urodowych. Obecnie nasiona lnu można znaleźć w niemal każdym sklepie spożywczym. Jego cena, w zależności od ilości i marki to zaledwie kilka złotych.

Zobacz także: Gwiazdy ją pokochały! Maseczka z siemienia lnianego nada skórze blasku i ochroni ją

Szerokie zastosowanie siemienia lnianego obejmowało do tej pory łagodzenie chorób układu oddechowego, zewnętrzne działanie przeciwbólowe, leczenie cholery, a nawet znalazło swoje miejsce we wróżbach. Dzisiaj dietetyka nieco inaczej patrzy na siemię lniane, oceniając je na podstawie doniesień naukowych. Nie ujmuje to jednak jego zaletom! Myśląc o tym superfoodzie wielu z nas zastanawia się zazwyczaj, jak jeść i pić siemię lniane. Okazuje się, że proces jego przygotowania nie jest trudny. Wystarczy zalać je wodą lub dodać do potraw, np. koktajlu lub owsianki.  

Siemię lniane - właściwości 

Siemię lniane ma wiele cennych właściwości, dla których warto włączyć je do codziennej diety. W przeciwieństwie do wielu innych produktów, które zazwyczaj w nadmiarze szkodzą, siemię lniane to samo zdrowie. Ma szereg cennych dla ludzkiego organizmu właściwości. Między innymi dlatego uznawane jest za superfood. Dlaczego przede wszystkim warto wprowadzić siemię lniane do diety? 

Zobacz także: Do picia czy do jedzenia? Siemię lniane i proste sposoby na jego przygotowanie

1. Siemię lniane na zaparcia 

Siemię lniane jest bogatym źródłem błonnika, czyli najlepszej broni na problem z zaparciami. W 100 gramach produktu znajduje się ok. 27 g błonnika, przekraczając tym samym jego minimalną zalecaną ilość, ustaloną przez specjalistów do spraw żywienia na poziomie 25 g na dobę. Włókno pokarmowe to podstawowy składnik poprawnej higieny jelit. Dbając o dobry pasaż przewodu pokarmowego, usprawnione zostaje oczyszczanie z produktów gnilnych, toksyn, czy soli żółciowych, które w niezwiązanej formie mogą działać uszkadzająco na błonę śluzową jelit. Ponadto siemię lniane stanowi dobrą pożywkę dla mikroflory jelitowej, która jest niezbędnym elementem zdrowego przewodu pokarmowego.

2. Siemię lniane na łagodzenie stanów zapalnych przewodu pokarmowego 

Odwar z siemienia jest wykorzystywany w medycynie i dietetyce do łagodzenia objawów wrzodów żołądka oraz owrzodzeń jelit. Gotowane nasiona w wodzie wytwarzają substancję żelową, która działa osłonowo na uszkodzoną błonę przewodu pokarmowego.

3. Siemię lniane - bogate źródło kwasów omega -3

Zmielone nasiona siemienia lnianego to świetne źródło kwasu tłuszczowego ALA (alfa-linolenowego), z rodziny omega-3. Jest to tłuszcz egzogenny, co oznacza że musi zostać przyjęty z pożywieniem i nie jest wytwarzany w organizmie. Do popularnych funkcji kwasów omega-3 należy działanie przeciwzapalne ważne w prewencji chorób sercowo-naczyniowych, które stanowią 1. miejsce wśród zgonów w Polsce. Ponadto zapobieganie powstawaniu chorób nowotworowych, stanów zapalnych, łagodzenie trądziku, łuszczycy, przeciwdziałanie depresji i demencji, łagodzenie objawów chorób autoimmunologicznych, w tym chorób zapalnych jelit.

4. Siemię lniane - bogate źródło białka

Oprócz wysławianego tłuszczu z rodziny omega-3 oraz błonnika, na uwagę zasługuje zawartość białka w nasionach lnu. Jest to składnik pożywienia, z którego powstają hormony, enzymy, białka transportowe, substancje odpornościowe. Dzięki białku zachodzą procesy naprawcze mięśni szkieletowych (np. po wysiłku fizycznym), czy regeneracja zniszczonych tkanek organizmu oraz ich wzrost. Warto włączyć do diety więcej białka roślinnego, np. z siemienia lnianego, zmniejszając tym samym udział białka zwierzęcego, bogatego w nasycone kwasy tłuszczowe, których ilość w diecie powinna być jak najmniejsza.

Zobacz także: Filmy podobne do 50 twarzy Greya!

5. Siemię lniane na odchudzanie

Z siemieniem lnianym powinny zaprzyjaźnić się osoby z nadprogramowymi kilogramami. Duża zawartość błonnika wpływa na szybkie i długotrwałe uczucie sytości, a kwasy tłuszczowe omega-3 zwiększają insulinowrażliwość tkanek, co w efekcie poprawia odpowiedzi metaboliczne organizmu. Co ciekawe, zaobserwowano pozytywny efekt na redukcję masy ciała w przypadku bakterii probiotycznych! Jak wspomniano wyżej, bogactwo błonnika stanowi "pożywienie" dla mikroflory jelitowej, dlatego siemię lniane działając jako probiotyk, pośrednio w ten sposób może modulować odpowiedzi metaboliczne, tym samym wpływać na redukcję masy ciała!

Zobacz także: To prawdziwy hit w pielęgnacji fryzur! Olej lniany na włosy sprawdzi się doskonale

6. Siemię lniane jako eliksir młodości

Zatrzymanie czasu siemieniem lnianym (a przynajmniej w aspekcie wizerunkowo-estetycznym) wiąże się z dobrej jakości kwasami tłuszczowymi w składzie oraz antyoksydantami walczącymi z wolnymi rodnikami. Co to są wolne rodniki? Dla zobrazowania to małe szkodniki, które uszkadzają komórki organizmu. Są odpowiedzialne m.in. za starzenie się organizmu oraz powstawanie zmian nowotworowych. Jako nieodłączny element życia każdego człowieka nie ma możliwości uniknięcia ich produkcji. Można je jednak "wymiatać" antyoksydantami spożywanymi z dietą. Ich bogatym źródłem jest siemię lniane! Za właściwości przeciwutleniające w siemieniu lnianym odpowiadają przede wszystkim zawarte w nim lignany.

7. Siemię lniane na cukrzycę

Nasiona lnu mają niski indeks glikemiczny (35), dzięki czemu spożywanie ich stabilizuje poziom cukru we krwi oraz wydzielanie insuliny przez trzustkę. Ponadto duży udział włókna pokarmowego spowalnia opróżnianie żołądka, tym samym łagodząc "wyrzut" glukozy oraz insuliny.

8. Siemię lniane - cena

Nasiona lnu są powszechnie dostępne w supermarketach, na straganach czy też w sklepach ze zdrową żywnością. Nie ma problemu z ich utrudnioną dostępnością jak w przypadku podobnego produktu jakim są nasiona chia. Ponadto są ich tanim wariantem, a zakupić je można w całych niezmielonych ziarnach, zmielonych odtłuszczonych lub zmielonych nieodtłuszczonych. Najlepsze właściwości będą miały całe ziarna mielone na świeżo. Jeśli jednak przepis wymaga użycia siemienia lnianego w podgrzanej formie, lepiej sięgnąć po wersję zmieloną i odtłuszczoną.

9. Siemię lniane - bogate źródło składników mineralnych

Skład nasion lnu w 100 g imponuje wysoką zawartością żelaza (5,7mg), cynku (4,4mg) oraz wapnia (255mg). Niedobory tych pierwiastków mogą manifestować się poważnymi problemami zdrowotnymi jak np. niedokrwistością, czy nawet w ciężkich przypadkach tężyczką. Ona może doprowadzić do skurczu dróg oddechowych, a w efekcie niewydolności oddechowej. Tak bogaty skład wspomnianych składników czyni siemię lniane idealnym elementem diet wegetariańskich i wegańskich, które mogą być niedoborowe w żelazo, wapń i cynk.

Siemię lniane - jak przygotować?

Wspomniane korzyści ze spożywania siemienia lnianego zachęcają do jego regularnego jedzenia. Jeśli jednak nie wiesz jak wkomponować nasiona lnu w zawartość talerza, poproś o poradę dietetyka, który zaopatrzy Cię w ciekawe wskazówki i pomysły lub stworzy dopasowany jadłospis z ich użyciem. Do znalezienia odpowiedniego specjalisty posłuży Ci wyszukiwarka dietetyków, dzięki której możliwy jest wybór dietetyka ze względu na interesujące usługi, miasto oraz koszty. Koniecznie sprawdź ich oferty. Dowiedz się też więcej o zdrowym odżywianiu na blogu https://kcalmar.com/blog/.

Siemię lniane do picia

Najpopularniejszą formą spożywania siemienia lnianego jest picie go. Wystarczy zmielić ziarnka siemienia lnianego w młynku do kawy. Następnie zalać je około 1/2 szklanki wody. Potem odstawiamy mieszankę na około 10 minut, aż stanie się kleista. Jeżeli natomiast nie możecie zmusić się do takiej formy spożycia siemienia lnianego, możecie równie dobrze dosypać łyżkę do codziennego koktajlu lub owsianki na śniadanie. 

Zobaczcie w poniższej galerii, jakie produkty utrudniają odchudzanie: 

Oceń artykuł
WSZYSTKO NA TEMAT:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów