12.04.2018 15:47

Głodówka ma wiele wad, ale może mieć również zalety. Prawdy i mity na temat tego typu diety oczyszczającej

Głodówka budzi wiele kontrowersji jako forma diety oczyszczającej. Ma wiele wad, ale również zalety. Prawdy i mity dotyczące tego typu formy oczyszczania.

Płaski brzuch

Fotografia: Shutterstock.com

Głodówka zawsze budzi ogromne kontrowersje. Niektórzy twierdzą, że nie ma ona nic wspólnego z dietą odchudzającą. Inni uznają ją za najlepszy sposób na pozbycie się toksyn z organizmu. Ma tyle samo przeciwników, jak zwolenników, a jak wygląda cała prawda z nią związana?

Zobacz także: Dieta wysokobiałkowa - jadłospis. Smaczne sposoby na piękną sylwetkę

Słowo głodówka często budzi niepokój. Zwłaszcza, gdy słyszymy, że ktoś bliski się na nią decyduje. Krótka głodówka natomiast może nieść za sobą wiele korzyści. Trzeba jednak oczywiście z nią uważać i zachować zdrowy rozsądek. Może ją stosować każdy, kto nie cierpi na poważne choroby.

Głodówka – na czym polega?

Głodówka to tzw. dieta oczyszczająca. Mają one na celu przede wszystkim pozbycie się toksyn z organizmu, ponieważ są one dla niego niezwykle szkodliwe. Mogą powodować problemy z krążeniem, trawieniem, bóle stawów oraz migreny. Gdy przestaniemy jeść, nasz organizm będzie potrzebował czegoś do spalania. Dlatego też naturalnym paliwem staną się dla niego do tej pory odłożony tłuszcz oraz właśnie toksyny.

Rodzaje głodówek

Głodówka może mieć trzy rodzaje i może nie mieć nic wspólnego z odchudzaniem.

  • Głodówka lecznicza – zalecana przez lekarzy. Często w przypadku takich schorzeń jak astma czy nadwaga, ale nie tylko. Może występować również w momencie problemów żołądkowych. Zazwyczaj stosuje się ją około 6 dni, kiedy organizm polepsza swój układ odpornościowy.
  • Głodówka oczyszczająca – w ramach diety oczyszczającej. Pomaga pozbyć się toksyn z organizmu. Stosowana jest przez 1-2 dni i pomaga w walce z bezsennością oraz migrenowym bólem głowy i problemami skórnymi.
  • Głodówka odchudzająca – ma na celu zrzucenie zbędnych kilogramów. W rzeczywistości jednak jest bardzo ryzykowna i może prowadzić do problemów z nerkami oraz wątrobą. Tego typu głodówkę można stosować maksymalnie przez 2 dni. I jesteśmy potem narażeni na wystąpienie efektu jo-jo.

Głodówka: zasady, ile powinna trwać?

Głodówki raczej przedstawiać nie trzeba. Polega oczywiście na całkowitym poście i piciu jedynie wody. Niektórzy dietetycy polecają podczas niej również picie herbat oczyszczających i ziół. Niektórzy stosują głodówki kilkudniowe lub tygodniowe. Najzdrowszą z opcji jest jednak jednodniowy detoks, który od czasu do czasu może pozytywnie wpłynąć na nasz organizm. Nie można jednak z nim przesadzać.

Zobacz także: Chcesz szybko schudnąć do wakacji? Dieta Dukana sprawi, że efekty zobaczysz już po kilku dniach

Jeżeli natomiast decydujemy się na dłuższą głodówkę, koniecznie powinniśmy skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem, ponieważ może ona nie być wskazana dla naszego organizmu. W czasie głodówki warto się wyciszyć, dlatego najlepiej wówczas zdecydować się na urlop. Pomóc w skupieniu może również medytacja. Zanim zdecydujemy się jednak na jakąkolwiek dietę odchudzającą, warto sprawdzić, czy w ogóle jest nam ona potrzebna. Pomóc w tym może kalkulator BMI.

Głodówka: zalety i wady

Diety oczyszczające i głodówka mogą pomóc nie tylko w przypadku nadwagi. Doskonale radzą sobie również z różnymi schorzeniami.

  • Chronią przed chorobami układu krążenia.
  • Chronią przed chorobami układu pokarmowego.
  • Chronią przed trądzikiem i atopowym zapaleniem skóry.
  • Przeciwdziałają alergiom.
  • Mają korzystny wpływ na walkę z migrenami.
  • Pomagają w pozbyciu się cellulitu.
  • Zmniejszają ryzyko zachorowania na infekcję dróg oddechowych.

Głodówka oczywiście niesie za sobą również ryzyko. Może niekorzystnie wpłynąć na funkcjonowanie naszego układu nerwowego. Głodzony organizm zużywa bowiem własne białko, a tłuszcze nie są spalane prawidłowo. Może zatem pojawić się zakwaszenie organizmu, a co za tym idzie zaburzenia w funkcjonowaniu układu nerwowego.

Jak się przygotować do głodówki?

Głodówka jest bardzo rygorystyczną dietą odchudzającą, podobnie jak dieta cytrynowa oraz dieta kapuściana, które również należą do grupy diet oczyszczających. Dlatego też warto przygotować organizm na jej nadejście, nawet jeżeli decydujemy się wyłącznie na jednodniowy detoks.

Zobacz także: Kwas foliowy jest bardzo ważny dla organizmu. Jego niedobór może być ryzykowny!

Przed zastosowaniem głodówki trzeba stopniowo zmniejszać kaloryczność posiłków, żeby nie narazić organizmu na szok. Wówczas nie odczujemy też aż tak głodu, który z pewnością będzie nam doskwierał, gdy nie będziemy dostarczać sobie składników odżywczych. Na początku można zacząć od odstawienia mięsa, a w ostatnich dniach przed głodówką skupić się wyłącznie na warzywach. Co ciekawe, głodówka dobrze sprawdzi się jako element diety dr Dąbrowskiej. Na tego typu diecie trzeba zacząć właśnie od przegłodzenia się, a później postawić na jadłospis owocowo-warzywny.

Podobnie powinno być po głodówce. Po każdej diecie oczyszczającej występuje ogromne ryzyko pojawienia się efektu jo-jo. W związku z tym, podobnie jak wcześniej stopniowo zmniejszamy menu, tak później powinniśmy je powoli powiększać.

Bądź na bieżąco! Polub Chillizet na Facebooku

Myślicie, że głodówka jest dobrym pomysłem?

Zobaczcie w poniższej galerii, jakie produkty utrudniają odchudzanie:

Autor: Katarzyna Leszczyńska