Jak zorganizować dzień poszukiwacza pracy?

Piotr Jabłoński 30.05.2017
Jak zorganizować dzień poszukiwacza pracy?
Fotografia: Pixabay

Poszukiwanie pracy to... trudna praca! Również czasochłonna.

Do czasu znalezienia nowego zajęcia musimy przeorganizować swój dzień tak, aby znalazła się w nim przestrzeń na związane z tym działania. Nietrudno się domyślić, że odpowiedni plan pomoże każdemu, kto akurat poszukuje nowych wyzwań zawodowych. Czego potrzebujesz?

Kiedy poszukujesz, a masz już pracę

Z jednej strony sytuacja jest komfortowa, ponieważ jako osoba bez finansowego noża na gardle, odczuwasz pewnie mniejszy stres. Z drugiej pojawiają się jednak problemy czasowe. Przede wszystkim znany kłopot „jak umówić się na rozmowę rekrutacyjną, kiedy w godzinach pracy rekrutera sam pracuję”, ale także  znalezienie czasu na odpowiedni research ofert, networking, a w końcu przygotowanie i profilowanie CV pod konkretne firmy i stanowiska pracy. Czy jest na to rada?

1. Wygospodaruj pół godziny dziennie, kiedy to poświęcisz się wyłącznie aktywnościom związanym z poszukiwaniem nowej pracy. Niech będzie to absolutne i niepodważalne minimum. Nie decyduj się na zbyt długi czas (np. 2 godziny dziennie), bo to zwiększa szansę niedotrzymania postanowienia. Pół godziny wystarczy, o ile zapamiętasz o regularności.

2. Zorientuj się, jak w Twoim obecnym miejscu zatrudnienia, wygląda kwestia elastycznego czasu pracy. Czy można przyjść wcześniej lub później? Pracować w trybie zdalnym lub przejść na pewien czas w tryb zadaniowości zamiast siedzenia przy biurku przepisowych 8 godzin? Miej te informacje w głowie, będą bardzo przydatne, kiedy rekruter zaproponuje Ci spotkanie. Z nim również negocjuj czas rozmowy – jeśli jest profesjonalistą, powinien zdawać sobie sprawę z Twojej ograniczonej dyspozycyjności.

3. Nie zajmuj się szukaniem nowej pracy w aktualnym miejscu zatrudnienia. Zostawianie w historii przeglądarki ofert lub, co gorsze, rozsyłanie aplikacji z firmowego maila, to przypadki, które rzeczywiście mają miejsce, niezależnie od tego, jak absurdalne się wydają.

Nie masz pracy? Działaj intensywnie

Jeśli aktualnie nie jesteś zatrudniony, najpewniej masz znacznie więcej czasu, który możesz przeznaczyć na intensywne szukanie. Największą przeszkodą może być tutaj właśnie... za dużo wolnego. Znasz sytuację, w której tak w zasadzie nie musisz nic robić, a czas przelatuje Ci przez palce znacznie bardziej niż wtedy, kiedy masz zaplanowaną każdą godzinę? No właśnie.

1. Zaplanuj, ile czasu dziennie spędzasz na każdej aktywności związanej z poszukiwaniem pracy. Przykład? Poranek zacznij od godzinnego przeglądania ofert pracy (zarówno na portalach z ogłoszeniami, jak i w mediach społecznościowych). Kiedy już wybierzesz, na które z ogłoszeń chcesz odpowiedzieć, zabierz się za dopasowywanie swojego CV oraz, jeśli jest wymagany, listu motywacyjnego. Dodatkowy czas daje Ci większą szansę na przygotowanie rewelacyjnych dokumentów aplikacyjnych, nie zmarnuj jej.

2. Wychodź z domu i doszkalaj się. Nie chodzi tylko o płatne szkolenia i kursy. Szukaj też darmowych warsztatów, wykładów i prelekcji związanych z Twoim obszarem (lub takim, w którym chcesz się rozwinąć). Opcji jest naprawdę mnóstwo. Skorzystaj też z kursów internetowych, np. na platformie Coursera.

3. Nie lekceważ networkingu! Sprawdź, czy są osoby, które możesz w naturalny sposób poinformować o tym, że jesteś w fazie poszukiwania pracy. Nie zapomnij też o regularnym „dopieszczaniu” swojego profilu na LinkedIn.

Powodzenia!

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej
Więcej newsów