Zdarza ci się, że nie możesz zasnąć? Sprawdź, domowe sposoby na bezsenność

Sylwia Bagińska 14.08.2018
Domowe sposoby na bezsenność
Fotografia: shutterstock

Zdarza Ci się, że nie możesz zasnąć? Zastanawiasz się wtedy, jak szybko zasnąć i zapaść w głęboki sen? Sprawdź domowe sposoby na bezsenność i dowiedz się jak zasnąć gdy jesteśmy zestresowani!

Jak zasnąć – to pytanie zadaje sobie wiele osób, które zmaga się z bezsennością. Jest wiele naturalnych sposobów, które ułatwiają zasypianie i dbają o zdrowy sen. Koniecznie je sprawdź i pamiętaj o tym, że jeśli Twoje problemy ze snem utrzymują się dłużej niż miesiąc, musisz zgłosić się na konsultacje.

Zobacz także: Kurzajki - jak skutecznie się ich pozbyć? Preparaty i leczenie domowe

Domowe sposoby na bezsenność  – zioła

Jednym z naturalnych sposobów na problemy ze snem są ziołowe leki nasenne, a także herbatki ziołowe. Napary z ziół oprócz tego, że ułatwiają zasypianie, mają także działanie uspokajające. Szczególnie zaleca się pić herbaty z kwiatów i owoców głogu, korzenia arcydzięgla, melisa. Napary ziołowe najlepiej jest pić przed snem.

Ziołowe leki nasenne, podobnie jak herbatki mogą być stosowane tylko w przypadku bezsenności krótkotrwałej, czyli tej, która nie trwa dłużej niż cztery tygodnie. Zazwyczaj wywołana jest zdenerwowaniem, nadmiernym stresem lub bardzo ważnym wydarzeniem w najbliższej przyszłości.

W aptece jest ogromny wybór preparatów ziołowych na sen, które także pomagają zredukować stres.  Jednak tabletki na sen na bazie ziół w żaden sposobów nie poprawiają jakości snu.

Ziołowe leki nasenne jakie wybierać?

Szczególnie zaleca się wybieranie preparatów ziołowych, które w swoim składzie zawierają między innymi:

  • Dziurawiec (ułatwia zasypianie, a także korzystnie wpływa na układ pokarmowy  i ma działanie przeciwzapalne).
  • Korzeń kozła lekarskiego (uważa się, że jest to najskuteczniejsze zioło w walce z bezsennością. Łagodzi także objawy nadmiernego napięcia, stresu i zdenerwowania).
  • Szyszki chmielu (mają także działanie przeciwzapalne oraz moczopędne).

W przypadku bezsenności przewlekłej należy się zgłosić się do lekarza specjalisty. Ziołowe leki nasenne stosuje się tylko doraźne. Warto też pamiętać, że badań naukowych dotyczących farmakologicznych preparatów a bazie ziół jest bardzo mało. Wiedza dotycząca skutków ubocznych, a także powikłań jest ograniczona. Niepożądane konsekwencje zdrowotne mogą dotyczyć funkcji i pracy wielu narządów

Domowe sposoby na bezsenność – odpowiednia higiena snu

W wielu przypadkach bezsenność jest efektem nieodpowiedniej higieny snu. Jeśli często zadajesz sobie pytanie „jak szybko i łatwo zasnąć” – koniecznie zastanów się nas swoim procesem zasypianiem. Prawidłowa higiena snu umożliwi szybkie zaśnięcie i odpowiedni odpoczynek organizmu.

Podstawowe zasady hieny snu to między innymi prawidłowe warunki w sypialni, które powinny pozwolić wyciszyć się, odprężyć się, a także ułatwić produkcje hormonów, które odpowiedzialne są za odpowiednie fazy zasypiania.

Odpowiednia higiena snu – podstawowe zasady

  1. Wyłączenie telefonu.
  2. Usunięcie z sypialni wszystkich urządzeń elektronicznych (jeżeli nie mamy takiej możliwości do przeniesienie ich najdalej jak tylko można od łóżka).
  3. Wyeliminowanie rażących, ostrych barw w sypialni.
  4. Przed udaniem się do spania należy odpowiednio przewietrzyć sypialnie.
  5. Przed pójściem spać najlepiej zjeść lekkostrawny posiłek (około 2-3 godzin przed zaśnięciem).
  6. Wyeliminowanie światła naturalne (zasłonięcie okna zasłonami, roletami bądź żaluzjami).

Domowe sposoby na bezsenność -  aktywność fizyczne

Według badań naukowych – osoby, które leczą bezsenność, wcześniej miały siedzący tryb życia, a ich aktywność fizyczna była za mała. Na szybkie zaśnięcie i prawidłową jakoś snu wpływ ma więc umiarkowana aktywność fizyczna. Wysiłek sprawia, że sen jest głębszy oraz dłuży. Aktywność sportowa powinna być  podejmowana w ciągu dnia, nigdy przed samym snem!

Domowe sposoby na bezsenność – rytuał zasypiania

Bardzo ważna jest powtarzalność i regularność w walce z bezsennością. Aby organizmowi zapewnić zdrowy sen – powinniśmy wstawać i kłaść się spać zawsze o tej samej porze – także w weekendy. Wszystkie czynności, które wykonujesz regularnie przed snem (mycie zębów itp.) pozwolą ci się stopniowo uciszać, po pewnym czasie mózg będzie je kojarzył tylko z przygotowaniem do snu. Bardzo ważne jest też to, aby czynności wykonywane przed zaśnięciem były wyciszające.

Przed pójściem spać, nie powinniśmy myśleć o pracy, codziennych zmartwieniach itp. Szczególnie poleca się przygotowania ciała i umysłu do odpoczynku przez np. różne techniki relaksacyjne lub medytacje.

Domowe sposoby na bezsenność – zwróć uwagę na to co jesz i pijesz

Tak jak już wcześniej zostało wspomniane – kolacje należy jeść około 2/3 godziny przed snem, ale należy zwrócić uwagę na to co jemy. Ostatni posiłek powinien być lekkostrawny – w przeciwnym przypadku układ pokarmowy będzie utrudniał zaśnięcie.

Aby szybko zasnąć należy też unikać picia kawy wieczorem, a także innych napojów zawierających kofeinę, np. cola. Nie poleca się także pić kakao przed snem.

Podobnie jest w przypadku alkoholu, który utrudnia zasypianie i nie sprzyja głębokiemu snu. Napoje alkoholowe wypite o różnej porze dnia zaburza wewnętrzny rytm.

Zobacz także: Ból gardła - jakie choroby zwiastuje? Co na ból gardła w ciąży i u dzieci?

Bądź na bieżąco. Polub fanpage Chillizet na Facebooku!

5 najbezpieczniejszych roślin, które możesz spotkać codziennie - są mocno trujące!

Powyższa porada nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem!

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów