Drogocenne podróże - wystawa fotografii oraz biżuterii Marii Magdaleny Kwiatkiewicz

Sylwia Bagińska 31.07.2019
Drogocenne podróże - wystawa fotografii oraz biżuterii Marii Magdaleny Kwiatkiewicz
Fotografia: Materiały prasowe

Głównym powodem, dla którego podróżuje, są ludzie – ich codzienność, praca, kultura oraz nierozerwalnie z nimi związana religia. Maria Magdalena Kwiatkiewicz, podróżniczka, kolekcjonerka, wreszcie kobieta biznesu zaprasza na wyprawę, której kierunki wyznaczyła biżuteria i ludzie nadający jej często magiczne znaczenie. Ta egzotyczna przygoda o wyjątkowo etnicznym charakterze rozpocznie się
2 sierpnia 2019 r. o godz. 19:00 w Muzeum Biżuterii Współczesnej w Warszawie zlokalizowanym w Centrum Praskim Koneser.

Indie, Nepal, Papua, Kambodża, Etiopia, Chiny, Tybet – m.in. z tych krajów pochodzą zbiory biżuterii etnicznej, które od 2 sierpnia 2019 roku zagoszczą w Muzeum Biżuterii Współczesnej znajdującym się w pasażu warszawskiego Centrum Praskiego Koneser. Wystawę dopełnią fotografie goszczące w formie ekspozycji plenerowej na dziedzińcu kompleksu, a przy tym poszerzające kontekst kulturowy, z jakiego wyjęte zostały obiekty zdobiące bohaterów obrazów. Ale czy ich funkcja jest wyłącznie dekoracyjna?

Otóż prezentowane na wystawie „Drogocenne podróże” obiekty stanowią w znacznej mierze istotny dla danego plemiona kod, niewerbalny komunikat informujący o pochodzeniu, intencjach „nosiciela”, zajmowanej w środowisku pozycji.

Takie znaczenie mają m.in. afrykańskie naszyjniki powszechnie nazywane paszportami przez pustynie. Krzyże Tuaregów zrobione są ze sznurka i metalu, które przybliżają ludom zamieszkującym Saharę tożsamość oraz pochodzenie noszącego go człowieka. Dzięki szczególnej formie wisiora i znajdującym się na nim grawerom odczytują oni, z jakiej okolicy wywodzi się podróżnik. Każda oaza ma bowiem inny, charakterystyczny dla siebie kształt krzyża, informujący o takich elementach bliskiego jej krajobrazu, jak: okoliczne wzgórza,
a nawet liczba studni. Osoba nosząca go, nie jest więc dla mieszkańców Sahary anonimowa,
a przez to chętniej udziela się jej schronienia.

Odmienne, choć równie istotne znaczenie posiada m.in. duża, srebrna spinka ze starannie wytłoczonymi buddyjskimi symbolami, charakterystycznymi dla kultury Tybetu. Noszona jest jako element garderoby, a służy przytrzymywaniu ubrań - dokładnie szerokich, kolorowych pasów, zakładanych przez miejscowe kobiety w talii. W jaki sposób Maria Magdalena Kwiatkiewicz weszła w posiadanie tego obiektu? Otóż podróżując przez Wyżynę Tybetańską, spotkała kobietę pasącą jaki, mającą na sobie właśnie takie ozdobne zapięcie. Nie rozstawała się z nim – największym majątkiem rodziny – ani na chwilę. Zgodnie z tradycją miała przekazać spinkę swojej córce dopiero w dniu jej ślubu. Podróżniczka odkupiła ją od właścicielki, dzięki czemu za zdobyte pieniądze właścicielka spinki mogła kupić nowe zapięcia dla obu córek.

Te i wiele więcej osobliwych historii z podróży Marii Magdaleny Kwiatkiewicz poznać będzie można 2 sierpnia o godzinie 19:00 w Muzeum Biżuterii Współczesnej (Centrum Praskie Koneser) podczas wernisażu z udziałem autorki.

Oceń artykuł
WSZYSTKO NA TEMAT:

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów