W Łodzi powstał pierwszy w Polsce parklet. A już są tacy, którym się to nie podoba

Paulina Szestowicka 07.09.2016
Parklet w Łodzi
Fotografia: East News

Trudno zrozumieć, jak ludzie mogą narzekać na coś, co miało poprawić jakość ich codziennego życia. 

Teraz śmiało możemy powiedzieć, że w Polsce przyjmują się nie tylko złe trendy ze Stanów Zjedoczonych. W Łodzi powstał pierwszy w Polsce parklet - co prawda 6 lat później niż pierwsza tego typu instalacja w San Francisco, ale i tak powinniśmy uważać to za duży sukces. Polskie miasta są coraz mniej przyjazne dla ludzi, dlatego takie akcje zawsze powinniśmy doceniać. 

Łodzianie parklet zawdzięczają Fundacji Fenomen, która zrealizowała projekt w ramach tak zwanej inicjatywy lokalnej. Pod koniec maja 2016 roku Fundacja przekazała projekt i plan przedstawicielom Urzędu Miasta Łodzi. Już wtedy było wiadomo, że koszt wybudowania parkletu oraz jego utrzymanie będzie kosztować około 38 tysięcy złotych. Ostatecznie utworzenie instalacji pochłonęło 44,5 tysiąca złotych, co jak łatwo się domyślić, nie spodobało się wielu osobom.

Parklet w Łodzi
Fotografia: East News

Parklet w Łodzi

Coś dla ludzi, czyli strata pieniędzy

Trudno w to uwierzyć, ale nadal dla sporej grupy osób tego typu inwestycje są zwyczajnie wyrzucaniem pieniędzy w błoto. Nie pomagają tłumaczenia, że parklet został wykonany z najwyższej jakości materiałów i będzie służyć więcej niż jeden sezon. O ile oczywiście Zarząd Dróg i Transportu wyda zgodę na dalsze zajmowanie pasa drogowego.

Na razie mamy zgodę zarządcy drogi na dwa miesiące. Jeżeli parklet zostanie pozytywnie odebrany przez mieszkańców, to pewnie zrobimy wszystko, by powrócił w to samo miejsce - mówi Anita Waack-Zając w rozmowie z "Gazetą Wyborczą". Zbudowanie kolejnych parkletów zgłoszono też do budżetu obywatelskiego.

Warto trzymać kciuki za kontynuowanie projektu, ponieważ jest to prosty przykład na to, jak powinniśmy wykorzystywać przestrzeń miejską. W dużych miastach o wiele łatwiej jest wygospodarować dwa lub trzy miejsca parkingowe, które zajmie parklet, niż zrobić od podstaw skwer czy park. Jeżeli nie podoba się nam idea zajmowania miejsc parkingowych, powinniśmy zastanowić się nad zmianą auta na rower lub komunikację miejską. W miastach i tak coraz trudniej jest poruszać się samochodem, nie mówiąc już o coraz większych problemach z zaparkowaniem. Kilka dodatkowych miejsc parkingowych nic nie zmienia w sytuacji, kiedy z roku na rok na ulicach przybywa coraz więcej aut. Za to kilka dodatkowych ławek może sprawić, że mieszkańcom będzie żyło się przyjemniej. 

Co ciekawe, przeprowadzono badania, w których wykazano, że sąsiedztwo parkletu pozytywnie wpływa na biznes. Wszystkie osoby, które prowadziły działalność przy takiej instalacji mówiły, że odnotowały wzrost zarobków. Oby parklet przy ulicy Struga 2 w Łodzi nie był pierwszym i ostatnim w Polsce. Takich miejsc naprawę potrzebujemy.

Parklet w Łodzi
Fotografia: East News

Parklet w Łodzi

Parklet w Łodzi
Fotografia: East News

Parklet w Łodzi

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów