Te czynności przyspieszają starzenie organizmu. Robisz je codziennie i nawet o tym nie wiesz

Anna Respondek 29.09.2017
Siedzenie na kanapie
Fotografia: Pexels

Oglądanie telewizji to tylko wierzchołek góry lodowej. 

Codziennie wykonujemy miliony czynności, nie zdając sobie sprawy z tego, że niektóre z nich przyczyniają się do wyniszczania organizmu i szybszego starzenia. I nie mówimy tutaj o niezdrowym jedzeniu czy braku ruchu. Problem sięga znacznie głębiej, choć większość z nas nie zdaje sobie z niego sprawy.

Aby móc bronić się przed tym, co nieodpowiednie, warto uświadomić sobie zagrożenie. Tym bardziej, że niektóre ze skutków niepożądanych można w łatwy sposób zniwelować. 

giphy-downsized

Oglądanie telewizji

W przyjemności tej gustuje większa liczba populacji, jednak to nie oznacza, że ma ona same plusy. Wręcz przeciwnie, według badań zamieszczonych w "British Journal of Sports Medicine", wpatrywanie się w odbiorniki telewizyjne może skrócić życie. Każda godzina oglądania telewizji obniża oczekiwaną długość życia o dodatkowe 22 minuty. Dodatkowo osoby, które spędzają przed telewizorem około 6 godzin codziennie, żyją krócej od innych o 5 lat. Aby zminimalizować niepożądane efekty wystarczy co pół godzin wstać i się przejść, dzięki temu ilość cukru zgromadzonego w komórkach zmniejszy się. 

Wielozadaniowość

To dobra cecha, która niestety na dłuższą metę może prowadzić do wyczerpania. Chroniczny stres, związany z ciągłym poczuciem napięcia, powoduje uwalnianie się wolnych rodników, które odpowiedzialne są za uszkadzanie komórek i szybsze starzenie się. 

Ludziom wydaje się, że wielozadaniowość im służy, ale w rzeczywistości powoduje ona narastanie stresu i niekoniecznie przekłada się na większą efektywność - twierdzi specjalista.

Dlatego na przyszłość pamiętajcie, organizm tylko na krótszą metę znosi podwyższony stan stresu, z czasem jednak przestaje się przed nim bronić.

giphy-downsized

Przegrzewanie pomieszczeń

Lubimy, kiedy jest nam ciepło, choć każdy z nas  temperaturę odbiera na inny sposób. Dla niektórych upał to 26 stopni, dla innych 30 stopni to wciąż za mało. Rozkręcanie w pomieszczeniach ogrzewania na całego sprawia, że jest przyjemnie, jednak ma również swoje niepozytywne konsekwencje. 

Może przyczyniać się do wysuszania skóry, jej stanów zapalnych i starzenia - twierdzi chirurg plastyczny. 

Aby organizm czuł się najlepiej, wilgotność w pomieszczeniu powinna być utrzymywana na poziomie 40-60 procent. Najlepszym sposobem na uzyskanie takiego wyniku jest zawieszenie na kaloryferze wilgotnego ręcznika. 

Brak jakiegokolwiek tłuszczu w diecie

Nie każdy tłuszcz jest tym złym, który zagwarantuje nam niechciane boczki i "oponę" na brzuchu. Niektóre tłuszcze są niezbędne dla organizmu, aby zachował młodość, jędrność, siłę fizyczną i psychiczną. 

Kwasy tłuszczowe omega-3 obecne na przykład w tłustych rybach (łosoś czy makrela) oraz orzechach czy nasionach lnu sprawiają, że skóra jest bardziej miękka i sprężysta, są naturalnym remedium na przedwczesne zmarszczki - wyjaśnia dietetyczka. 

Kwasy tłuszczowe omega-3 można znaleźć również w oleju rzepakowym, lnianym czy sojowym. 

giphy-tumblr (17)

Siedzący tryb życia

Nie w tym rzecz, żaby codziennie chodzić na siłownię, ale osoby, które praktycznie całkowicie rezygnują z jakiegokolwiek ruchu, są dużo bardziej narażone na choroby układu krążeniowego, nowotwory i choroby nerek. Według badań opublikowanych w "British Journal of Sports Medicine" osoby, które w tygodniu poświęcają na ruch 150 minut, żyją średnio o 10 do 13 lat dłużej. Ćwiczenia przyspieszają powielanie komórek macierzystych, a naukowcy twierdzą, że od ich ilości zależy długość życia człowieka. 

Czas zmienić przyzwyczajenia. ;)

giphy-downsized
Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów