Nowocześni Neandertalczycy. Byli weganami i korzystali z antybiotyków

Redakcja 09.03.2017
Neandertalczycy
Fotografia: East News

Dieta i medycyna nie uratowały ich przed wyginięciem.

Neandertalczycy mieli szeroką wiedzę na temat roślin o właściwościach medycznych. Być może dlatego byli wegetarianami. Według najnowszych doniesień leczyli się antybiotykami na 40 tysięcy lat przed wynalezieniem penicylin w pierwszej połowie 20. wieku.

Jak podaje serwis Independent.co.uk, archeologowie odkryli sensacyjne szczątki Neandertalczyków w Hiszpanii i w Belgii. Mimo upływu dziesiątek tysięcy lat, znalezione w czaszkach płytki nazębne były w tak dobrym stanie, że możliwe było pobranie DNA. Dzięki temu naukowcy z Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Australii poznali dietę wymarłych około 25 tysięcy lat temu ludzi neandertalskich.

Grzyby, mech, i kora

Zwykło się uważać, ze Neandertalczycy byli mięsożercami. Świadczyło o tym DNA pobrane ze szczątek znalezionych na terenie Belgii - były tam ślady nosorożców, dzikich owiec i grzybów. Jak podaje magazyn "Nature", Neandertalczycy z Hiszpanii zwykli jadać grzyby, orzechy pinii i mech. Nie znaleziono dowodów na to, aby spożywali mięso.

Byliśmy zaskoczeni faktem, że nie znaleźliśmy żadnego śladu diety mięsnej w szczątkach Neandertalczyków hiszpańskich, mimo że do tej pory myśleliśmy, że byli mięsożerni. Odkryliśmy jednak dowody na to, że mieli dietę bogatą w różnego rodzaju rośliny. Co więcej, niektóre z tych roślin musiały być poddane obróbce termicznej przed spożyciem – wyjaśnił doktor Antonio Rosas z hiszpańskiego muzeum Natural Science Museum w magazynie "Nature".

Badania hiszpańskich naukowców dostarczyły zaskakującą wiedzę. Neandertalczycy potrafili sami się leczyć. W badanych fragmentach płytki nazębnej znaleziono patogen Enterocytozoon bieneusi, który wywołuje problemy żołądkowe i biegunkę. Szczątki nosiły ślady spożycia grzybów Penicillium, z których wywodzą się lecznicze penicyliny. Ponadto ich dieta bogata była w korzenie, korę i liście, które zawierają kwas salicylowy używany w środkach przeciwbólowych.

Te składniki odżywcze nie mogą być przypadkowe. Neandertalczycy, których szczątki badano, byli prawdopodobnie w czasie leczenia. Oznacza to, że niedoceniani dotychczas ludzie mieli lepszą wiedzę medyczną niż Homo Sapiens.

Kobiety