Przez te codzienne nawyki możemy pogorszyć sobie pamięć. Większości nie jesteśmy świadomi

Katarzyna Leszczyńska 18.12.2017
Codzienne nawyki, które niszczą pamięć
Fotografia: pixabay.com

Warto się przed ich wystrzegać. 

Ludzie z wiekiem mają coraz gorszą pamięć. Dlatego mówi się, że należy jak najczęściej ćwiczyć umysł, np. poprzez rozwiązywanie krzyżówek. Oprócz tego, należy zdać sobie sprawę, że każdego dnia popełniamy pewne błędy, mające szkodliwy wpływ na nasz mózg. I nie są one związane jedynie z głową. Również zaniedbywanie ciała może niekorzystnie wpłynąć na naszą pamięć. Portal Bustle.com przygotował listę codziennych nawyków, które mogą być szkodliwe dla naszego mózgu.

Przeciążenie mózgu

Nasz mózg może być przeciążony w momencie, gdy robimy zbyt wiele rzeczy na raz. Wówczas możemy nawet złapać się na tym, że nie potrafimy się skupić na danym momencie lub przypomnieć, co wydarzyło się godzinę temu. Podobnie dzieje się, gdy wokół nas ma miejsce zbyt wiele rzeczy, a zwłaszcza, gdy dzieje się coś niedobrego. Wtedy nie potrafimy myśleć o niczym innym i nie wpływa do korzystnie na naszą pamięć.

Nieustanny niepokój

Gdy jesteśmy niespokojni, nasz mózg przestaje funkcjonować prawidłowo. Żeby polepszyć pamięć warto się od czasu do czasu wyłączyć ze stresujących sytuacji. Oczywiście nie zawsze się tak da, trzeba jednak starać się, żeby było ich jak najmniej. Inaczej będziemy mieć problemy z pamięcią.

Życie w toksycznym otoczeniu

Nie zawsze mamy wpływ na to, w jakim miejscu żyjemy, warto jednak pamiętać tę zasadę, gdy dobieramy sobie przyjaciół lub partnerów. Życie w toksycznym związku lub otoczeniu może niekorzystnie wpływać na nasz mózg. Kłótnie z innymi, alkohol, narkotyki, zły sposób odżywiania, odwodnienie, zła jakość powietrza – wszystko to ma negatywne znaczenie dla naszej pamięci.

Niewystarczająca ilość dobrego snu

Przeciętny człowiek potrzebuje 7-8 godzin snu. Jedni więcej, inni mniej. Warto dopasować odpowiedni czas snu do siebie i się tego trzymać. Niewysypianie się niekorzystnie wpływa na utrwalanie wspomnień. Należy też wyraźnie odróżnić sen od snu, czyli tzw. dobry sen. Nie każdy z nich może być dla nas pozytywny jakościowo. Najważniejsze jest wejście w głęboką fazę snu, podczas której najlepiej wypoczywamy. Utrudnić nam to może zbyt duża ilość ekranów w ciągu dnia.

Wysypianie się jest ważne dla polepszenia pamięci

Brak czasu dla siebie

Wielu ludzi każdego dnia jest zaganianych. Nieustannie są zajęci pracą, domem. W ogóle nie mają czasu dla siebie. Nie jest to jednak korzystne dla ich zdrowia i pamięci. Nasze umysły mogą prawidłowo funkcjonować dopiero wtedy, gdy zadbamy o swój komfort psychiczny.

Palenie papierosów

Badania opublikowane w American Journal of Public Health wykazały, że palenie papierosów wiąże się z szybszymi spadkami pamięci wśród osób  w wieku 43-53 lat. Może to świadczyć o większym narażeniu tych ludzi np. na chorobę Alzheimera. Z resztą nie od dziś wiadomo, że palenie po prostu jest niezdrowe.

Niewłaściwe odżywianie

Choć wspomniałam o tym wcześniej, warto spróbować określić, czym w tym wypadku jest właściwe odżywianie. Każdego dnia powinniśmy dostarczać sobie składników odżywczych, które wspierają nasz umysł, np.: orzechy, ryby, owoce morza, rośliny strączkowe, mięso, owoce bogate w witaminę C oraz potas itp.

Niewystarczająca ilość ćwiczeń

W zdrowym ciele, zdrowy duch. Dlatego warto polepszyć swoją pamięć przez ćwiczenia. To nie musi być od razu wylewanie siódmych potów na siłowni. Ale nawet wieczorny spacer, w celu dotlenienia mózgu, może przynieść niezwykłe rezultaty, jeżeli do tej pory prowadziliśmy raczej pasywny tryb życia.

Co zrobić, żeby polepszyć pamięć?
Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów