Naukowcy odkryli związek między długością życia a naszą aktywnością na Facebooku

Redakcja 02.11.2016

Badacze z Uniwersytetu w San Diego przyjrzeli się wpływowi tego medium społecznościowego. Wyniki eksperymentu są zaskakujące.

To dobra wiadomość dla wszystkich miłośników mediów społecznościowych, a dokładnie - Facebooka. Ci, którzy korzystają z niego niemal nieustannie, wrzucając zdjęcia, posty, czy wirtualnie rozmawiając, pożyją znacznie dłużej niż ci, którzy od wirtualnej rzeczywistości raczej stronią.

Do takich wniosków doszli naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego. Tym razem próba badawcza była naprawdę imponująca - wzięto pod lupę aż 12 milionów użytkowników Facebooka pochodzących z Kalifornii, a konkretnie - przeanalizowano ich aktywność na portalu. Uzyskane wyniki połączono z informacjami, które otrzymano z kalifornijskiego rejestru zdrowotnego. Następnie, przez blisko 6 miesięcy naukowcy badali aktywność wybranych użytkowników na Facebooku urodzonych w latach 1945-1989. Co ważne, część badanych osób w tym czasie zmarła. Analizując długość życia osób aktywnych i nieaktywnych na Facebooku, naukowcy brali pod uwagę wyłącznie osoby w tym samym wieku i tej samej płci.

Jesteś aktywny? Żyjesz dłużej

Wyniki badań zostały opublikowane w tygodniku "PNAS". Wnioski z nich wyciągnięte mogą być dla wielu osób dość zaskakujące. Jak się okazuje, osoby posiadające konto na Facebooku chorują mniej i żyją dłużej niż ci, którzy konta na portalu społecznościowym nie mają. Co więcej, jeśli jesteśmy naprawdę aktywnymi użytkownikami tego portalu to znajdujemy się wśród 30-50 procent użytkowników i będziemy żyć kilka lat dłużej od tych, którzy aktywni nie są i znajdują się w dolnych 10 procentach.

Dzisiaj już wiemy, że dobre towarzystwo jest tak samo istotne dla długości życia jak aktywność fizyczna, zdrowa sylwetka, czy niepalenie papierosów. My po raz pierwszy pokazujemy, że taki związek istnieje również w internecie - tłumaczy prof. James Fowler, którego wypowiedź przytacza Wyborcza.pl.

Naukowcy przyjrzeli się także popularnym lajkom. Okazuje się niestety, że na długość naszego życia wpływu zupełnie nie ma to, ile polubień zbierze opublikowany przez nas post. Niestety, badacze na tę chwilę nie wyjaśnili, dlaczego tak naprawdę ci najbardziej popularni facebookowicze mogą cieszyć się dłuższym życiem niż ci, których aktywność ogranicza się do przejrzenia strony głównej. Być może kluczem jest tutaj wspomniana popularność. Jak wiadomo, ci, którzy prowadzą bogate życie towarzyskie, mają wielu znajomych, cieszą się na ogół lepszym samopoczuciem i być może lepszym zdrowiem. W wirtualnym świecie zasada ta może działać bardzo podobnie.

Na rewelacje naukowców radzimy jednak patrzeć z przymrużeniem oka. Jeśli chcemy cieszyć się długim życiem, skupmy się lepiej na zdrowym odżywianiu i sprawności fizycznej bo to, jak już dawno, dawno udowodniono, jest przecież gwarancją dobrego życia.