Naukowcy odkryli nowy gatunek gibona. Nazwano go na cześć bohatera "Gwiezdnych Wojen"

Redakcja 12.01.2017
Nowy gatunek gibona
Fotografia: twitter.com/OfficialZSL

Wymyślając nazwę dla nowego gatunku, naukowcy wykazali się nie lada wyobraźnią.

Są niewielkie, mają długie, smukłe kończyny i nie mają ogona. Gibony, bo o nich właśnie mowa, są pod szczególną ochroną. Wszystkie gatunki gibonowatych zostały wpisane do Czerwonej Księgi Gatunków Zagrożonych, głównie z powodu utraty zajmowanych siedlisk. Pocieszający jest więc fakt, że naukowcy właśnie odkryli jego nowy gatunek. Żyje w tropikalnych lasach w południowo-zachodnich Chinach, a badaczy zajmował już od dłuższego czasu. Jednak dopiero teraz potwierdzili, że różni się od innych gibonów na tyle, że śmiało można mówić o odrębnym gatunku.

W tym miejscu, przez utratę habitatu, polowania i przeludnienie wiele gatunków wymiera lub zmaga się ze spadkiem liczebności. Dlatego to prawdziwy zaszczyt zobaczyć jak coś tak szczególnego i rzadkiego jak gibon w lasach deszczowych Chin. Zwłaszcza, gdy okaże się, że ten gibon to nowy, nieznany dotąd nauce gatunek - powiedział dr Sam Turvey z Londyńskiego Towarzystwa Zoologicznego w rozmowie z Bbc.com.

Nowy gatunek gibona nazwano "Skywalker hulok". Skojarzenie z "Gwiezdnymi Wojnami"? Nie bez powodu. Naukowcy tak właśnie nazwali nowy gatunek gibona bo po pierwsze, są wielkimi fanami tej kultowej produkcji, a po drugie chińskie znaki "Hoolock tianxing", które określają naukową nazwę tego zwierzęcia można przetłumaczyć jako "niebiański ruch".

Nowy gatunek gibona nazwano na cześć bohatera "Gwiezdnych Wojen"
Fotografia: East News

Nowy gatunek gibona nazwano na cześć bohatera "Gwiezdnych Wojen"

Istotne różnice

Odkryty właśnie nowy gatunek znacznie odróżnia się od innych. Jak podaje Kopalniawiedzy.pl, przede wszystkim różnią się ubarwieniem twarzy i pieśniami, za pomocą których oznaczają terytorium. Ich brody są czarne lub brązowe, a brwi choć też białe, są znacznie cieńsze i oddzielone przerwą.

Ilu dokładnie jest przedstawicieli tego gatunku, wciąż nie udało się ustalić. Szacuje się jednak, że jest ich około dwustu. Niestety, im też grozi wyginięcie.