Naukowcy już wiedzą, od czego zależy inteligencja u ludzi. Biologii nie da się oszukać

Mateusz Patyk 29.05.2017
Głupi i Głupszy
Fotografia: YouTube.com

Teraz już nie będzie wątpliwości, po kim jest się takim mądrym.

Dzięki badaniu na ogromną skalę, przeprowadzonym na 78308 dorosłych i dzieciach z Europy, odkryto łącznie 52 geny odpowiedzialne za poziom IQ wśród ludzi. Aż 40 z nich było nieznanych wcześniej nauce. Wyniki prac ekspertów z Centrum Neurogenomiki i Badań Kognitywnych w Amsterdamie dostarczyły również dowodów na związek między inteligencją a autyzmem.

Po raz pierwszy w historii byliśmy w stanie wykryć znaczną ilość skutków działania genów na IQ. Nasze badania umożliwiają wgląd w biologiczne podstawy inteligencji. Odpowiedzialne za nią są tysiące genów, z czego my rozpoznaliśmy 52 najważniejszych, ale przewidujemy, że będzie ich znacznie więcej - zapewniła kierująca badaniami Danielle Posthuma z amsterdamskiego Centrum (japantimes.co.jp).

Odkryte geny determinują rozwój komórek mózgowych, a właściwie tempo tego procesu. Ich zadaniem jest określanie sposobu, w jaki neurony łączą się ze sobą  za pomocą synaps, przekazując następnie tą drogą informacje. Zdaniem grona 30 naukowców pracujących nad wnioskami z przeprowadzonych badań, nowo opisane geny stanowią przyczynę conajmniej 20 proc. rozbieżności w wynikach testów na iloraz inteligencji.

mózg
Fotografia: Giphy.com

Nie wszystko stracone

Autorka badań uspokaja jednak opinię publiczną, że geny to nie wszystko. Za to, czy ktoś jest mądry, geny odpowiadają tylko w niewielkim stopniu. Ich działanie sprawia, że inteligencja u człowieka może różnić się średnio jedynie w 4,8 procentach. Reszta to wpływ czynników środowiskowych.

Geny nie określają jednoznacznie, czy ktoś jest inteligentny. Jest tak wiele innych zależności składających się ostatecznie na wynik w testach IQ - mówi Posthuma (JapanTimes.co.jp).

Opublikowane na łamach czasopisma "Nature Genetics" wnioski naukowców pokazują też związek genów z ryzykiem zachorowania na choroby umysłowe, takie jak schizofrenia oraz masą ciała, edukacją, obwodem głowy w okresie niemowlęctwa, długością życia i zaburzeniami spektrum autystycznym.

Następnym krokiem będzie zablokowanie konkretnych genów u myszy w laboratorium, by odpowiedzieć sobie na pytanie, jaki wpływ ta zmiana będzie miała na ich zdolności poznawcze. Dzięki temu w przyszłości naukowcy będą bliżej zrozumienia warunków prowadzących np. do upośledzenie umysłowego.

synapsy