"Mokra i pokryta pianą myje samochód". KER zabrała głos w sprawie seksualizacji kobiet

Katarzyna Mordalska 13.12.2016
Reklama
Fotografia: www.facebook.com/autospazabrze

Myjnia samochodowa wykorzystała wizerunek skąpo ubranej kobiety w seksownej pozie dla celów reklamowych.

Komisja Etyki Reklamy uznała, że użycie wizerunku kobiecego ciała w reklamie musi być uzasadnione charakterem usługi. Jak informuje "Rzeczpospolita", sprawa dotyczyła myjni Auto Spa w Zabrzu, której billboard został zaskarżony przez jedną z klientek. Jej zdaniem wizerunek został zaprezentowany wyłącznie w celu przyciągnięcia uwagi.

Reklama samochodowej myjni ręcznej firmy Auto Spa w Zabrzu, przedstawiająca kobietę w stroju kąpielowym oraz szpilkach, która mokra i pokryta pianą myje samochód, jest niezgodna z Kodeksem Etyki Reklamy, gdyż zawiera treści będące jednoznacznie przykładem seksualizacji wizerunku kobiet – przytacza "Rzeczpospolita" fragment wniesionej skargi.

Kobieta powołała się także na badania naukowe dotyczące seksualizacji oraz jej negatywnego wpływu na rozwój dzieci i młodzieży, które także są odbiorcami treści reklamy. Skarżąca podkreśliła ujemny wpływ przede wszystkim na poczucie własnej wartości u młodych dziewczyn. Zauważyła także, że KER ma już na swoim koncie orzeczenia w podobnych przypadkach, przesądzające o braku związku eksponowania kobiecego ciała z reklamą niektórych produktów.

Komisja Orzekająca poprała stanowisko skarżącej oraz arbitra-referenta, uznając, że "reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami". Przychyliła się także do postulatu uznania jej za utrwalającą negatywne stereotypy poprzez przedmiotowe traktowanie kobiet. Użycie takiego wizerunku, zdaniem komisji, nie było w tym wypadku uzasadnione charakterem reklamowanych usług, a wykorzystanie fotografii kobiety w seksualnej pozie spotęgowało wrażenie przedmiotowego traktowania.

Warto pamiętać, że Komisja Etyki Reklamy w październiku 2010 roku zajmowała się skargą na zbyt wyeksponowany biust Sylwii Gliwy w reklamie jednego z dostawców telewizji kablowej, internetu i usług telefonicznych. Tamta skarga została odsunięta (zobacz: Sylwia Gliwa komentuje decyzję Komisji Etyki Reklamy w sprawie "seksistowskiego" spotu).

Reklama myjni Auto Spa
Fotografia: www.facebook.com/autospazabrze

Reklama myjni Auto Spa

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów