Mężczyzna z billboardu kaszle, gdy poczuje dym z papierosa. Można się zawstydzić

Redakcja 18.01.2017
Kampania szwedzkiej apteki Apotek Hjartat
Fotografia: www.youtube.com

Jest nietypowa, oryginalna i daje do myślenia. Kampania jednej ze szwedzkich aptek podbija internet. 

Ministerstwo Zdrowia wyliczyło, że co roku wskutek nałogu tytoniowego umiera nawet 67 tysięcy Polaków. Tylko wywołany paleniem nowotwór płuc zabija średnio 20 tysięcy osób rocznie. Choć liczby te brzmią przerażająco, Polacy wciąż chętnie wychodzą na przysłowiowego dymka. 

Pocieszający jest fakt, że z roku na rok liczba palaczy w Polsce maleje. Jak wynika z badania TNS Polska dla Głównego Inspektoratu Sanitarnego, w 2013 roku paliło 27 procent z nas, a w 2011 roku aż 31 procent. I choć dziś coraz mniej Polaków sięga po papierosa, to i tak wielu z nas wciąż nie wyobraża sobie dnia bez zaciągnięcia się szkodliwą substancją. 

A jak sytuacja wygląda w innych państwach? Podobnie, choć są i takie kraje, które na tle innych wypadają całkiem nieźle. Jednym z nich jest Szwecja, w której odsetek osób nałogowo palących papierosy jest najniższy w Europie i wynosi 11 procent. Pomimo tak dobrego wyniku, Szwecja wciąż aktywnie walczy z palaczami. 

Billboard z czujnikiem dymu

Jak podaje Polsatnews.pl, na niecodzienny pomysł wpadła druga pod względem wielkości sieć aptek w Szwecji, Apotek Hjärtat. Stworzyła ona bardzo nietypową kampanię antynikotynową. W największych szwedzkich miasta ustawiła billboardy, które kaszlą, gdy tylko poczują dym z papierosa. Wystarczy więc przejść obok niego z papierosem w ręku i czekać na reakcję. Mężczyzna z plakatu da nam jasno do zrozumienia, że to co robimy, szkodzi nie tylko nam, ale również naszemu otoczeniu. 

Naszą misją jest pomóc ci żyć dłużej i zdrowiej. Właśnie dlatego tutaj jestem. Aby pomóc ci zdobyć nowe, zdrowsze przyzwyczajenia w sam raz na nowy rok - mówi mężczyzna z filmu promującego akcję, który został udostępniony na kanale Youtube.com. 

Wspomniane billboardy wyposażone są w czujniki dymu, właśnie dlatego reagują, gdy tylko poczują zapach papierosa. Gdy mężczyzna przestaje kaszleć, zobaczyć możemy środki, które mogą pomóc w zerwaniu z nałogiem. 

Odsetek osób palących papierosy w Szwecji jest najniższy w Europie
Fotografia: www.youtube.com

Odsetek osób palących papierosy w Szwecji jest najniższy w Europie 

Śmiech i niedowierzanie

Cel akcji jest jeden: zachęcić jak największą grupę ludzi do zdrowego stylu życia. Czas pokaże, czy uda się go osiągnąć. Pewne jest jednak to, że kampania na Szwedach zrobiła piorunujące wrażenie. Jedni widząc kaszlącego mężczyznę patrzyli z niedowierzaniem, inny wybuchali głośnym śmiechem. Jeśli tylko chwilę później wyrzucili niedopalonego jeszcze papierosa, szwedzka apteka może mieć powody do zadowolenia. 

Kolejnym sukcesem kampanii jest fakt, że zainteresowały się nią media na całym świecie. Być może dzięki temu z pomysłu umieszczenia interaktywnych billboardów na ulicach skorzystają też w innych państwach, a widok palacza na ulicy będzie już naprawdę rzadkością. 

Zdziwienie, a chwilę potem głośny śmiech. Kampania na Szwedach zrobiła duże wrażenie
Fotografia: www.youtube.com

Zdziwienie, a chwilę potem głośny śmiech. Kampania na Szwedach zrobiła duże wrażenie

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów