Czy świąteczna muzyka wpływa na nasze decyzje zakupowe? Wyniki badań nie pozostawiają wątpliwości

Katarzyna Leszczyńska 07.11.2017
Czy muzyka świąteczna wpływa na nasze decyzje zakupowe?
Fotografia: pexels.com

W sklepach już są święta. 

Jak co roku, tuż po Wszystkich Świętych, w sklepach pojawiają się produkty świąteczne. Możemy już kupić kalendarze adwentowe, czekoladowe Mikołaje, a przede wszystkim rozpocząć poszukiwanie świątecznych prezentów. Oczywiście mało kto na początku listopada myśli o Bożym Narodzeniu. Co innego, kiedy wchodzimy do sklepu, w którym przenosimy się w czasie. Wszędzie są świąteczne produkty, na wystawie leży sztuczny śnieg, a z głośników dobiegają bożonarodzeniowe piosenki.

Właśnie ten ostatni element jest najbardziej charakterystyczny dla okresu przedświątecznego. I w dużej mierze drażni kupujących. Problem jednak leży w tym, że mimo niechęci do tak wczesnej atmosfery świątecznej i tak jesteśmy podatni na dobiegające z głośników dźwięki. Choć jest to temat bardzo kontrowersyjny, przedświąteczny okres stanowi aż 30% rocznych zysków sprzedawców detalicznych.

Muzyka może sprawić, że kupujemy więcej

Świąteczna muzyka i zapachy wpływają na zadowolenie klientów

Badania wykazały, że ludzie nie przepadają za świąteczną muzyką w sklepach. Jeśli jednak zachowana zostanie odpowiednia równowaga takich zjawisk, klienci są o wiele bardziej zadowoleni z zakupów w danym miejscu. Przede wszystkim, panujący w sklepie świąteczny klimat przyczynia się do tego, że chętniej kupimy bożonarodzeniowe produkty. Nawet, jeżeli wybraliśmy się do sklepu po coś innego. Pomimo tego, że mamy czas na robienie prezentów dla całej rodziny, piosenka świąteczna może sprawić, że któryś z produktów wyda nam się idealnym podarunkiem pod choinkę np. dla mamy.

Problem rodzi się przede wszystkim w głowach pracowników. Co innego, gdy słuchamy świątecznych utworów jedynie podczas robienia zakupów. Wówczas nie zatracimy całej magii Bożego Narodzenia. Wielogodzinne słuchanie tych samych piosenek może być jednak szkodliwe dla ludzkiej psychiki.

Osoby pracujące w sklepach w okresie świątecznym muszą nauczyć się, jak wyciszyć świąteczną muzykę w swojej głowie. Inaczej nie będą mogły skupić się na niczym innym. Całą swoją energię wykorzystują na to, żeby próbować nie słyszeć tego, czego słuchają – powiedziała psycholog Landa Blair w rozmowie ze Sky News.

Zbyt długie słuchanie muzyki świątecznej może prowadzić do wyczerpania psychicznego. Zarówno pracowników sklepów, jak i robiących zakupy. Z całą pewnością więcej przyjemności sprawiłby świąteczny klimat tuż przed samym Bożym Narodzeniem, gdy ludzie są w ferworze świątecznych przygotowań i zakupów. Warto jednak, będąc właścicielem sklepu, wyważyć taką muzykę zarówno dla swojego zdrowia, naszych pracowników oraz klientów, którzy chętniej będą do nas wracać. 

Czy muzyka wpływa na decyzje zakupowe?
Zagłosuj

Lubicie piosenki świąteczne?

Liczba głosów:

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów