Co trzeci Polak kupuje podróbki. I to nie dlatego, żeby oszczędzać pieniądze

Redakcja 29.11.2016
Torebki w sklepie
Fotografia: Pixabay

Okazuje się, że oszukiwanie klientów jest dziecinnie proste. Trudno w to uwierzyć, ale większość z nich nie wie, że kupuje trefny produkt. 

Każdy z nas choć raz natknął się na podróbkę. Czasami nie mamy problemy z rozpoznaniem trefnego produktu, a czasem trzeba się trochę napracować. I choć większość ludzi podrabianymi towarami wręcz gardzi, zdarza się i tak, że je kupują. Czasem świadomie, gdy rzecz oryginalnej marki jest zbyt droga, a czasem zupełnie nieświadomie.

Jak bowiem udowodnili psychologowie i socjologowie, nie ma nic prostszego niż wprowadzić konsumenta w błąd. Na sztuczki producentów może nabrać się naprawdę każdy. Nawet ten, który uważa, że na wszelkie zagrywki marketingowców już dawno się uodpornił. Jak podaje "Gazeta Wyborcza", wystarczy ten sam kolor czy napis i skuteczne, warte miliony złotych oszustwo jest gotowe. 

Rynek podróbek ma się doskonale. Z unijnych danych wynika, że w 2013 roku wartość obrotu podrabianymi towarami wyniosła 338 mld euro, czyli 2,5 procent całego światowego handlu. W UE aż 5 procent importowanych towarów jest spiratowanych - podaje Gazeta Wyborcza. 

Producenci podrabianych torebek i butów, są coraz sprytniejsi. Tę wydawać by się mogło skomplikowaną sztukę, opanowali niemal do perfekcji. Nie powinno więc dziwić, że aż co trzecia osoba nabiera się na nie i je kupuje. Najczęściej w błąd wprowadza ich ten sam kolor, nazwa, a nawet wygląd opakowania. Jak podkreśla profesor Andrzej Falkowski z Uniwersytetu SWPS, w Polsce aż 12 procent konsumentów w ogóle nie zdaje sobie sprawy, że na rynku istnieją marki naśladujące. Co więcej, 32 procent konsumentów ma duży problem z rozróżnieniem podróbki od oryginału. 

Aby nie dać się oszukać, potrzebna jest edukacja konsumencka i kampanie informacyjne. Jak podkreśla Falkowski w rozmowie z "Gazetą Wyborczą", taka wiedza nie sprawi od razu, że nie będziemy ulegać oszustom i już z daleka poznamy produkty podrobione, ale taka wiedza na pewno pogłębi naszą świadomość. Sprawi, że gdy kolejny raz będziemy stać przed sklepową półką, zastanowimy się dwa razy. Dzięki temu wyrobimy w sobie bezpieczne nawyki podejmowania decyzji. 

Oceń artykuł

Komentarze

Przeczytaj więcej

Więcej newsów