26.06.2017 17:11

Zniesiona lordoza szyjna. Czym jest, skąd się bierze i jak jej zaradzić

Wśród wielu przyczyn zniesienia lordozy szyjnej, nie sposób nie wymienić siedzącego trybu życia i małej aktywności ruchowej. 

Dorosły człowiek

Fotografia: Carolina Medical Center

Coraz więcej siedzimy, intensywnie korzystamy z komputerów, nie tylko w pracy, ale również w czasie wolnym. Ruszamy się znacznie mniej niż powinniśmy. To prosta droga do problemów zdrowotnych. Jedną z ofiar naszych zaniedbań jest kręgosłup szyjny, a jednym z coraz częściej występujących problemów – zniesiona lordoza szyjna.

Ból szyi – skąd się bierze?

Przyczyną jest uszkodzenie danej struktury, do czego oprócz urazów, prowadzą przeciążenia. Możemy je podzielić na przeciążenia dynamiczne (może z nimi borykać się np. tenisista odbijający piłkę setki razy w ten sam sposób każdego dnia) oraz statyczne (grożące pracownikowi biurowemu siedzącemu z głową wysuniętą do przodu, którego mięśnie szyi muszą wciąż pracować żeby utrzymać taką pozycję).

Jeżeli uszkodzoną strukturą będzie krążek międzykręgowy (dysk), mówimy o dyskopatii. Następstwem może być jego przepuklina, która jeżeli uciśnie na struktury nerwowe, może spowodować ból promieniujący do kończyny z odczuciem drętwienia, mrowienia (np. rąk). Ból mogą dawać również przeciążone mięśnie, ścięgna, więzadła, torebki stawowe, powięź.

Czym jest lordoza?

Kręgosłup dzielimy na odcinki: szyjny, piersiowy, lędźwiowy, krzyżowy. Patrząc na kręgosłup z boku, zobaczymy, że nie jest on prosty. Wygięcia zwiększają jego odporność na działające nań siły. Wypukłe w kierunku pleców nazywa się kifozą, a przeciwne, a więc wklęsłe w kierunku pleców – lordozą. Naturalnym wygięciem odcinka szyjnego jest lordoza. Zniesienie lordozy szyjnej to zmniejszenie tego wygięcia aż do wypłaszczenia. 

Konsekwencje zniesionej lordozy odcinka szyjnego

Sam fakt zniesionej lordozy szyjnej nie jest powodem bólu kręgosłupa. Za bezpośrednią przyczynę bólu można uznać uszkodzoną strukturę, są to głównie: korzenie nerwowe, pierścień włóknisty krążka międzykręgowego, płytka graniczna kręgu, tylna i przednia część opony twardej i inne. Pogłębiona lub zniesiona lordoza szyjna to czynniki predysponujące do uszkodzenia danej struktury, tzn. te osoby będą bardziej narażone. Zniesiona lordoza szyjna predysponuje np. do dyskopatii, a konkretniej przepukliny jądra miażdżystego i uszkodzenia pierścienia włóknistego.

Wśród pacjentów z dolegliwościami odcinka szyjnego, dość często można zaobserwować przypadki zniesionej lordozy.

"

Dodatkowo u osób ze zniesioną lordozą, można zaobserwować że kąt pomiędzy 1 i 2 kręgiem szyjnym (C1-C2) jest powiększony. W parze często dochodzi też zmniejszenie kifozy górnych kręgów piersiowych. Dzieje się tak dlatego, że organizm dąży do ustawienia wzroku horyzontalnie, co przy wypłaszczeniu odcinka szyjnego nie byłoby możliwe gdyby nie te właśnie mechanizmy kompensacyjne  - twierdzi Dominik Kupka, fizjoterapeuta z Carolina Medical Center, twórca programu Fizjo w Pracy. "

Komputer i komórka, a zniesienie lordozy szyjnej

Jest wiele przyczyn zniesienia lordozy szyjnej, m.in. osłabienie mięśniowe i prowadzące do nich czynniki: urazy (np. komunikacyjne), siedzący tryb życia, mała aktywność ruchowa. Jednym z coraz częstszych powodów jest długotrwałe przyjmowanie takiej postawy ciała, w której lordoza szyjna jest zmniejszona (często robimy to korzystając z laptopa lub komórki). Nic złego nie stanie się, jeżeli przyjmiemy "złą postawę" na krótki czas. Gorzej, jeżeli będziemy w niej trwać wiele godzin każdego dnia, szczególnie bez zmian pozycji. Efekt może być zauważony dopiero po dłuższym czasie, nawet po latach.

Na ból szyi najczęściej skarżą się pracownicy biurowi. Badania naukowe przeprowadzone niezależnie w ciągu ostatnich kilku lat w Europie wykazują, że blisko połowa z nich ma różnego rodzaju problemy z kręgosłupem szyjnym. Odczuwają oni dolegliwości szyi, barków, ramion i rąk. Większość z nich to osoby około 30-tki, pracujące średnio 7,5 godziny w tej samej pozycji siedzącej.

 Dlatego też osoby pracujące przed komputerem powinny unikać pozycji z głową w tzw. protrakcji, czyli wysunięciu do przodu. Niebezpieczna jest również pozycja z głową pochyloną w dół - patrzenie w ekran komórki czy laptopa, leżącego na kolanach.  Długotrwałe pozostawanie w tych pozycjach, może być bezpośrednią przyczyną bolesnych napięć mięśniowych rejonu szyi, karku, czy głowy. Później może doprowadzić m.in. do uszkadzania krążków międzykręgowych, bolesnego ograniczenia ruchów głowy. Z biegiem czasu jest to też prosta droga to wad postawy, najczęściej zniesienia lordozy szyjnej.

 Jak oszczędzać kręgosłup szyjny

1. Siedzieć w pozycji, w której głowa jest w jednej linii z tułowiem.

2. W pracy korzystać z wyprofilowanego krzesła lub z podparcia pod odcinek lędźwiowy.

3. Ekran komputera ustawić na odpowiedniej wysokości, tak żeby kierunek obserwacji mieścił się pomiędzy kątami 15º-35º względem linii horyzontalnej. Jeżeli nie mamy możliwości regulacji stołu ani ekranu, możemy podłożyć coś pod monitor.

4. Często zmieniać pozycję – regularne zmienianie pozycji jest lepsze niż pozostawanie w jednej, nawet najlepszej.

5. Unikać unoszenia barków oraz wysuwania ich do przodu.

Kiedy boli szyja

W przypadku silnych dolegliwości bólowych, niezbędna jest właściwa diagnoza, na podstawie odpowiednich badań klinicznych i obrazowych. Należy też zwrócić uwagę na postawę i testy funkcjonalne całego ciała. Warto zadbać o to, aby dany problem nie rozwijał się z upływem czasu. Dlatego leki przeciwbólowe i przeciwzapalne należy traktować jedynie jako doraźne wsparcie i skorzystać z pomocy odpowiedniego specjalisty. Najczęściej w stanie ostrym jest to: ortopeda lub neurochirurg, a w podostrym i przewlekłym: fizjoterapeuta, osteopata, chiropraktyk lub terapeuta manualny.  

 Leczenie zachowawcze (nieoperacyjne):

1. Wiedza, jak uniknąć przeciążeń

2. Praca technikami manualnymi - To techniki terapii manualnej, osteopatii, chiropraktyki, terapii tkanek miękkich, masażu tkanek głębokich czy innych metod, których celem będzie:

- Rozluźnienie nadmiernie napiętych mięśni;

- Zwiększenie elastyczności i ruchomości napiętych mięśni oraz innych tkanek;

-Zapewnienie prawidłowej ruchomości we wszystkim stawach kręgosłupa;

-Dzięki wyżej wymienionym działaniom, poprawa postawy ciała i biomechaniki;

-Poprawa regeneracji uszkodzonych tkanek.

3. Ćwiczenia ruchowe - odpowiednio dobrane mają na celu przede wszystkim:

- Wzmocnienie mięśni, które są zbyt słabe, a mają istotne znaczenie dla prawidłowej postawy ciała oraz utrzymania właściwej stabilizacji kręgosłupa;

- Poprawę jakości ruchu (biomechaniki);

- Zwiększenie gibkości ciała, elastyczności danych struktur.

4. Inne działania optymalizujące regenerację uszkodzonych struktur; m.in. farmakoterapia, fizykoterapia (elektroterapia, laseroterapia, ultradźwięki, magnetoterapia, zabiegi cieplne, krioterapia, hydroterapia), masaż, właściwa dieta. 

Jakich ćwiczeń powinna unikać osoba ze zniesioną lordozą odcinka szyjnego?

1. Brzuszków wykonywanych dynamicznie i małym zakresie ruchów, szczególnie dotyczy to pracowników biurowych czy kierowców. W tym ćwiczeniu intensywnie pracują mięśnie szyi (te same, które pracują w celu utrzymania głowy, kiedy jest wysunięta do przodu). 

2. Dźwigania dużych ciężarów.

3. Sportów walki, w których może dojść do szarpnięcia głowy. 

Więcej informacji znajdziecie na Carolina.pl.