21.11.2017 15:01

Jak odróżnić, czy związek oparty jest na prawdziwym uczuciu czy uzależnieniu?

Odróżnienie tych uczuć nie jest łatwe.

Czy da się odróżnić miłość od uzależnienia?

Fotografia: pexels.com

Ludzie często mylą uzależnienie się od kogoś z miłością. Potrzeba bycia z drugą osobą natomiast nie zawsze jest powiązana z prawdziwymi uczuciami. Często wynika to po prostu ze strachu przed samotnością i brakiem wiary we własne możliwości. Zazwyczaj tego typu sytuacje mają miejsce w toksycznych związkach, w których jedna osoba dominuje nad drugą.

W prawdziwych uczuciach partnerzy są sobie równi. Mogą na siebie liczyć, ale nie są dla siebie całym światem. Rozsądna relacja to taka, w której każdy może być sobą, pomimo związku. Wtedy nie będziemy oczekiwać od partnera, że wypełni pustkę, jaka pozostała po własnych wartościach, które utraciliśmy na korzyść relacji. Gdy nie akceptujemy siebie, nie będziemy w stanie w stu procentach pokochać drugiej osoby, która staje się dla nas potrzebą.

Jak odróżnić miłość od uzależnienia?

Zazwyczaj z tego typu sytuacji trudno zdać sobie sprawę, ponieważ jest mylona z prawdziwym związkiem. Również nasz partner może jej nie zauważyć ze względu na to, że jest przyzwyczajony do bycia dla nas całym światem. Warto zatem samemu zdać sobie sprawę z tego, w jaki sposób traktujemy związek. Pomóc nam w tym może 13 pytań, które przygotował portal Mindbodygreen.com. Na każde z nich należy odpowiedzieć tak lub nie.

  1. Czy wymyślasz cechy osoby, o której myślisz, że jesteś w niej zakochany?
  2. Czy będąc w poprzednich związkach miałeś skłonność do idealizowania ludzi?
  3. Czy łapiesz się na tym, że widzisz swojego partnera takim, jakim chcesz go widzieć, a nie takim jaki jest w rzeczywistości?
  4. Czy skupiasz się przede wszystkim na tym, w jaki sposób traktuje cię partner, a nie tym, jaki ma charakter?
  5. Czy przywiązujesz wagę do tego, w jaki sposób partner sprawia, że czujesz się wyjątkowo?
  6. Czy twój partner ma być odpowiedzialny za twoje bezpieczeństwo, szczęście i poczucie wartości?
  7. Czy odczuwasz panikę, gdy nie jesteś ze swoim partnerem lub nie masz z nim kontaktu telefonicznego, gdy tego oczekujesz?
  8. Czy masz listę oczekiwań wobec partnera, które musi spełnić, żebyś czuł się kochany i bezpieczny?
  9. Czy czujesz, że nie potrafiłbyś żyć bez partnera?
  10. Czy potrafisz znieść myśl o utracie partnera?
  11. Czy czujesz pustkę, gdy partner jest z dala od ciebie i nie poświęca ci uwagi?
  12. Czy czujesz się zazdrosny i zaborczy w stosunku do partnera?
  13. Czy starasz się kontrolować zachowanie partnera tak, żeby robił to, czego od niego oczekujesz?

Jeżeli na większość z tych pytań odpowiedzieliście „tak”, wasz związek w większym stopniu jest przyzwyczajeniem emocjonalnym, a nie zdrowym partnerstwem. Warto się zastanowić nad tą sytuacją i spróbować to zmienić lub po prostu zakończyć relację, która na dłuższą metę może być tragiczna w skutkach dla każdej ze stron.

Nie każdy związek jest idealny